Her er dronen som flyr om kapp med rallybilene

Når rallybilen suser i lav høyde over bakketoppen, venter det flyvende kameraet i lav høyde og jakter etter den.

Markus Keller (nærmest kameraet) flyr dronen mens hans kollega Gabriel Manz styrer kameraet under Rally Sweden.  Foto: Morten Uglum

motorsport

Kameraet er en drone som bare klarer å holde følge med den topptrimmede bilen i noen sekunder.

Det er lenge nok til at pilot og fotograf får det de ønsker seg: Nye, spektakulære bilder fra Rally Sweden, en del av WRC-sirkuset (WRC = World Rally Championship).

Enkelte ganger er det flyvende kameraet så nær bilen at det spruter grus og snø på linsen i snørallyet i Sverige. WRC er rallykjørernes øverste divisjon der kun de beste sjåførene og bilene er med. Mads Østberg er den eneste nordmannen som er med i det øverste sjiktet. Han kjører en Ford Fiesta.

En pilot flyr mens hans kollega styrer kameraet fritt i alle retninger.   Foto: Morten Uglum

Droneprodusenten DJI, som er en av sponsorene til WRC og leverer dronevideoer for dem, har leid inn to tyske, profesjonelle dronepiloter til å fly under rallyløpene.

– Vi har alle nødvendige tillatelser i de landene vi flyr, og samarbeider med myndighetene, sier Janneke Rozendaal, eventansvarlig i DJI.

Se dronevideoen fra Rally Sweden her:

Dronen de bruker, er en Inspire 2, som har en toppfart på 94 kilometer i timen. Ingenting mot hva rallybilene klarer, men pilotene filmer på steder der det er mye action uten at bilene kjører i full fart.

Ett år siden ulykken

Over ett år er gått siden nestenulykken i slalåmbakken i Madonna di Campiglio i Italia. Du husker sikkert videoen som viser en drone med TV-kamera deiser i bakken rett bak Marcel Hirscher 22. desember 2015.

Straks etter ulykken stanset FIS (det internasjonale skiforbundet) all bruk av droner under alpinrenn i deres regi. Senere er dette moderert noe.

– Nå er det opp til hver racedirektør å vurdere bruk av droner opp mot sikkerheten, sier kommunikasjonssjef Jenny Wiedeke i FIS.

Dronebilde fra Rally Sweden, en av konkurransene i WRC.  Foto: DJI

Wiedeke forteller at under ski-VM i Lahti brukte man droner, blant annet til å ta oversiktsbilder over løypene, men flyvningen fant bare sted da det ikke var konkurranser og det ingen var ute i løypene.

Drone i Kvitfjell

NRK brukte drone under produksjonen av TV-bildene fra verdenscupen i alpint i Kvitfjell.

– Vi flyr på en annen måte enn det de gjorde i Italia. Vi er aldri i en slik posisjon at vi kan komme slik på løperen som det skjedde med Marcel Hirscher. Vi ligger på siden til løperen har passert, og flyr ut i løypen og følger etter ham, forteller Reidar Otto Johnsen i NRK Luftfoto.

Målpassering i rally-VM.  Foto: DJI

Johnsen sier at de ikke går på akkord med sikkerheten. Han er for øvrig en av de mest erfarne innen dronebransjen i Norge, og ble tildelt Luftfartstilsynets sikkerhetspris for droner i 2017 under den nasjonale dronekonferansen «Droner i Norge» i februar.

NRK bruker nå droner i et stort antall produksjoner.

− Vi flyr under Birkebeineren, i Holmenkollen, under skiskyting, veldig mye hopp, fotball, landsskytterstevnet. Alt av sport, men ennå ikke under skøyteløp innendørs, forteller Johnsen.

Under VM i skiskyting i Holmenkollen i mars 2016 fløy NRKs dronepiloter med en av sine store oktokopter, en drone med åtte propeller. Bildene fra den ble brukt mye under direktesendingene fra løpene.

Drone i arbeid under Rally Sweden.  Foto: Morten Uglum

Kan lande trygt ved motorsvikt

– De store livejobbene flyr vi med oktokopter. Tre av motorene kan feile og vi kan fortsatt lande trygt, forklarer Johnsen.

De mindre dronene, som er mer manøvrerbare og raskere, har fire motorer. En slik done vil falle rett ned dersom én av motorene svikter.

Inspire 2 har bare fire motorer, men DJI bedyrer at det de gjør ute i rallyløypene er meget sikkert.

– Våre team arbeider med strenge sikkerhetsprosedyrer og retningslinker, som vi setter for hvert enkelt arrangement vi deltar i. Det gjelder World Rally Championship og alle andre arrangementer, slik som verdensmesterskapet i Freestyle i Sierra Nevada i Spania, som pågår nå, sier PR-rådgiver Olivier Mondon, DJI Europa.

Også Aftenposten flyr drone, men i langt mindre målestokk enn NRK. Her er noen av bildene og videoene vi har laget med vår drone, en DJI Inspire 1:

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

motorsport