Annonse fra EXTRA
Gå til

Ferskt merke vil ta reinkjøttet fra fest til hverdag

Når merket «Min Boazu» blir en del av sortimentet i alle Coop Nords EXTRA-butikker, håper gründer Lasse Kvernmo at det gjør reinkjøtt mer tilgjengelig for folk flest.

Fra og med 6. februar, selveste Samefolkets dag, vil den spennende, samiske merkevaren «Min Boazu» selges i alle Coop Nords EXTRA-butikker.

- «Min Boazu» betyr «vår [fellesskapets] rein», og vårt mål og vår visjon er å utvikle reinkjøtt i samarbeid med reindrifta, forteller gründer Lasse Kvernmo.

- Vi vil at reindrifta skal ha en anstendig og rettferdig del av verdiskapinga. Ei reindrift med sterkere økonomi betyr et betydelig sterkere samisk samfunn. Alle vi som jobber i selskapet er samisktalende og vi ønsker å skape ei god, samisk bedrift, som også er bra for samene, legger han til.

Nytt på markedet

«Min Boazu» er enda en relativt fersk merkevare. Kvernmo startet selskapet i 2016 og den gang var hans eneste tilknytning til bransjen at bestefaren Nils Hans Johnsen dreiv slakteri i Tana fra 30-tallet.

- I tillegg har jeg jobbet som journalist, og har skrevet mye om reindrift. På den måten har jeg lært mye om næringa, forteller Kvernmo.

For noen år siden fikk han muligheten til å begynne å jobbe med utvikling av reinsdyrsprodukter.

- Og da jeg seinere fikk muligheten til å starte «Min Boazu» tenkte jeg meg ikke om to ganger, sier han.

Høy kvalitet

Ideen hans er enkel - «Min Boazu» skal handle om å levere god kvalitet, samt å videreutvikle reinproduktene - uten å nødvendigvis øke prisen på kjøttet.

Lasse Kvernmo vil bidra til å sette søkelyset på det samiske samfunnet og reindrifta. 

- Vi har et sterkt fokus på kvalitet, og vi setter det samiske samfunnet og reindrifta i fokus. Den kvaliteten som reindrifta skaper, vil vi formidle til forbrukerne, sier Kvernmo.

Driftsdirektør Raymond Kristiansen i Coop Nord forteller hvorfor de har valgt å ta inn «Min Boazu» sine kjøttprodukter:

- Vi ønsker en produktserie med høykvalitets reinprodukter som vi kan garantere kunden vår at gir et godt måltid, sier han.

- Med «Min Boazu» får vi en moderne produsent som setter produktene og reindriftsutøverne i fokus.

Kulturbasert

«Min Boazu» kjøper i dag reinkjøtt fra flere distrikter, men primært fra Troms og Finnmark.

- Å jobbe med reinkjøtt krever at man samarbeider med næringa i mye større grad enn i andre næringer, sier Lasse Kvernmo.

- Det er fordi den er så kulturbasert. Rein er like mye kulturen og arven vår, som det er kjøtt.

«Min Boazu» har kjøpt rein både fra Ramfjord og fra Tromsdalen, og Kvernmo understreker at mye av kjøttet beiter lokalt.

- Vi jobber hardt for å levere topp kvalitet, og tar ingen snarveier. Det er viktig for oss at forbrukeren er fornøyd, og at det som ender på tallerkenen er bra. Vi har kommet for å bli, og vi skal få det til ved å gjøre dette skikkelig, sier Kvernmo.

Nye, spennende produkter

I første omgang skal alle Coop Nord sine EXTRA-butikker selge finnbiff fra «Min Boazu». Litt etter litt vil flere produkter blir tilgjengelige hos dagligvarekjeden.

KJØTT: I første omgang vil alle Coop Nords EXTRA-butikker selge finnbiff fra "Min Boazu". Etterhvert lanseres flere produkter.  

 

Ett av hovedmålene er at reinkjøttet nå skal ta steget fra å være festmat, til å også kunne være hverdagsmat.

- Da må kjøttet gjøres enda mer tilgjengelig, og selges til en overkommelig pris. I tillegg til finnbiff skal vi etterhvert lansere rein-pålegg, pizzatopping av reinkjøtt, kokkjøtt og ulike typer biffer, forteller Kvernmo.

- Vi har mange ideer, og vil i tiden framover lansere mange nye produkter rettet mot hverdagsmaten.

Magert kjøtt

Og da gjør det heller ikke noe at kjøttet ifølge studier skal være svært magert.

Stipendiat Ammar Eltayeb Ali Hassan analyserte nemlig kjøttet, leveren, talgen og beinmargen til 131 reinsdyr i fire fylker og 14 beiteområder i Norge i et studie ved Det helsevitenskapelige fakultet på UiT.

Studiet viste at reinkjøttet har et fettinnhold på kun to prosent.

Takknemlig

Lasse Kvernmo er evig takknemlig for at Coop Nord har valgt å satse på «Min Boazu».

- Én ting er at Coop Nord har turt å satse på oss, men en annen ting er at de har turt å satse på nye produkter! Forbrukerne har ikke fått så mange nye reinprodukter, og det er vi stolte av å kunne presentere.

- Og det er en klar sammenheng mellom reindriftens robusthet og hvor godt det samiske samfunnet fungerer. For at denne sirkelen skal utvikle seg i positiv retning, må alle bidra, og Coop Nord har nå tatt ansvar, mener Kvernmo.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.