Annonse fra Nerstranda Senter
Gå til

Her har hjertene banket for sentrum i 20 år

Et mangfoldig og velfungerende sentrum er det viktigste møtestedet i en bærekraftig by, mener senterleder Veronica Evertsen. I 20 år har Nerstranda jobbet for å etterstrebe det.

Tro det eller ei - 19. november er det hele 20 år siden over 1.000 mennesker flokket seg for å være de første til å oppleve det splitter nye kjøpesenteret Nerstranda.

Nord-Norges Salgslag var revet og borte, og et toppmoderne kjøpesenter hadde reist seg på Strandtorget. Plutselig hadde sentrum en ny giga-aktør innen shopping og servering, men naboene var alt annet enn skremt.

Strandtorgets nye vår

- Da Nerstranda først kom på tegneblokka og i nyhetene, kvapp byen til, minnes Pål Einar Eilertsen.

Den gang var han daglig leder i Thorn, og i dag er han en av eierne i Kaffebønna – en av Nerstrandas gode naboer på Strandtorget.

MED UTSIKT MOT NERSTRANDA: Pål Einar Eilertsen har holdt seg i nærheten av senteret i årevis. Han skjønte tidlig at Nerstranda kom til å endre Strandtorget for alltid.  

- Ærverdige Nord-Norges Salgslag skulle bort, og det skulle komme et kjøpesenter i all sin prakt. Med det skjedde en transformasjon av byen. Vi gikk fra at Matservice var på byens ytterste utkant, til at Strandtorget fikk en ny vår. Vi i Thorn tok raskt kontakt for å få lokaler i det nye senteret, forteller han.

Også Kaffebønna – som i likhet med Nerstranda feirer 20 år i år – var på høgget.

- Kaffebønna ønsket å etablere seg i området, for man skjønte den gang at Strandtorget ville bli veldig annerledes på veldig kort tid. Det samme gjaldt for M.A.S., sier Eilertsen.

Et sterkt sentrum

Allerede to uker etter at Nerstranda hadde åpnet dørene i 1998, kunne naboene fortelle om gode resultater i en artikkel i Bladet Tromsø.

Mona Abelsen i M.A.S. hadde opplevd å få mange flere kunder, og så kun positive sider ved den nye etableringen. Det samme gjaldt for Anne Britt Jensen, innehaver av klesbutikken Titt-Inn AS.

- Da Nerstranda etablerte seg var senteret med på å bygge et sterkt fundament for sentrum, sier senterleder Veronica Evertsen.

- Og Nerstranda har vært med på å bidra til sentrumsutviklinga. Det er sikkert noen som er uenige, men jeg mener sentret har vært viktig, fortsetter hun.

MED BRASK OG BRAM: Ordfører Alvhild Yttergård fikk æren av å klippe snoren under åpningsseremonien med god hjelp av Hogne Rundberg, divisjonsdirektør i Steen og Strøm Kjell Haune og informasjonsdirektør Sigbjørn Hoem. 

Flere av leietakerne på Nerstranda, eksempelvis «Din Sko», var ikke etablert i Tromsø fra tidligere.

- Så med Nerstranda fikk vi i Tromsø en smak av noe mer internasjonalt - noe større, mener senterkoordinator Marita Sørensen.

- Åpningen gjorde noe med byen som shoppingby, og med måten man shoppa på.

Sentrum – en opplevelse

Pål Einar Eilertsen i Kaffebønna husker enda åpningsdagen tydelig.

- Vi i Thorn trommet sammen 20 av de beste og mest erfarne vi hadde for å være klar til åpninga, og det ble en rekorddag for oss. Det var så vanvittig mye folk - det var som en trykkbølge da dørene åpnet, minnes han.

MANN AV HUSE: Det ble litt kamp om rosene da over 1000 kunder kjempet seg inn på kjøpesenteret på en gang.  

Han tror etableringen av kjøpesenteret ikke bare var merkbart for de andre aktørene på Strandtorget, men for sentrumsaktører i en langt større omkrets.

- Tromsø ble en by der man ble i sentrum hele dagen – man shoppet, spiste middag og shoppet videre. Sentrum ble en opplevelse, sier han.

- Jeg tror også at Nerstranda hadde stor betydelse for å befeste Tromsø som en weekend-by, og for Kaffebønna har det vært essensielt å ha Nerstranda i sentrum og i nabolaget vårt. Uten Nerstranda hadde vi neppe vært her i dag, mener han.

Vital 20-åring

I dag holder 46 butikker hus i Nerstranda, og totalt jobber det over 300 mennesker der. Årlig besøkes de av over to millioner gjester, og senterledelsen er opptatt av at sentret skal være godt vedlikeholdt, vitalt og oppdatert. I løpet av jubileumsåret vil det komme flere oppgraderinger – der den nye loungen i tredjeetasje er en liten forsmak.

FEIRER SEG SELV OG SENTRUM: Senterleder Veronica Evertsen og senterkoordinator Marita Sørensen kan fortelle at det i 2018 og fremover vil komme flere nye tilskudd til senteret.  

-  Det som kjennetegner et sentrums-kjøpesenter er at det blir en forlengelse av det offentlige rom - det blir en møteplass, sier Evertsen.

- Og vi jobber kontinuerlig for å være møteplass nummer én i sentrum, legger Sørensen til.

De tror begge at sentrets størrelse er perfekt for sentrum – de 46 butikkene gir noe til mangfoldet, og det er en størrelse som fint lar seg forene med å bygge aktivitet for hele sentrum.

- Nerstranda er like avhengige av sentrum for å tiltrekke folk, som sentrum er av Nerstranda, sier senterleder Evertsen.

–  Senteret trekker folk og skaper liv   

Innehaver av frisørsalongen «Celius», Gry Celius setter stor pris på å ha Nerstranda som nabo.

–  For kundene mine er det fint å kunne gå dit dersom de kommer før tiden til timen, i tillegg til at de kan parkere der. Det er også bra at Nerstranda bidrar til å lage liv i denne ellers «døde» gata, de trekker folk og gjør det mer folksomt her i området. Det setter jo vi stor pris på. 

GOD NABO: Frisør Gry Celius, innehavar av salongen Celius (her med kollega Linda Wickstrøm) er glad for å ha en god nabo som Nerstranda ved siden av seg.  

Celius har tidligere jobbet på Klipperiet og vært medeier i Goshamei. Da hun skulle åpne egen salong ble det i samme området.

–  Det var litt tilfeldig at det ble her, da det handlet om å finne ledige lokaler. Samtidig hadde jeg lyst til å ha salongen et sted hvor man kan komme med bil, for det vet jeg at kundene mine bestandig har satt pris på. I tillegg synes jeg det er en fordel å holde til i nærheten av Nerstranda. Alle vet jo hvor Nerstranda er!

Et aktivt sentrum

Gjennom Tromsø Sentrum har Nerstranda samarbeidet med de andre aktørene i sentrum for å øke aktiviteten og trekke flere folk til bygatene.

For noen år siden dro Nerstranda i gang satsingen ByLørdag, og i sommer arrangerte de sommermarked. Inne på senteret har de brukt ledige lokaler til kunstutstillinger, bruktmarkeder og julemarkeder.

Det er også viktig for dem å komplettere butikkmiksen i sentrum.

- Man skal som kunde kunne komme til byen og finne det man trenger – enten det er her hos oss, eller i Storgata. Det skaper dynamikk, sier Evertsen.

I året som kommer vil Nerstranda fortsette å jobbe for et pulserende sentrum, samt la det komme tydelig frem at de er inne i et jubileumsår:

- Når vi er ferdig med 2018 vil vi at alle i byen skal vite at vi har fylt 20 år! Det blir pomp og prakt, og jubileet skal aldeles ikke gå ubemerket hen, lover senterkoordinator Marita Sørensen.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av iTromsøs redaksjon, men av iTromsøs markedsavdeling.

iTromsø er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på itromso.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.