ÅRETS HANDELS- OG SERVICEBEDRIFT

Kandidatene

Tilbake i 2002 ble drøm virkelighet da en liten gjeng med erfarne glassblåsere gikk sammen om åpne butikk i Tromsø sentrum. Hver av blåsene er pliktig til å bidra med deres egne design som de selv blåser og siden selger videre til kunder. Det er dermed ikke akkurat snakk om masseproduksjon av produktene. Nominasjonen er en etterlengtet anerkjennelse av at deres nisjebedrift er levedyktig.

– 200 prosent av det vi gjør er kundeservice. I de senere år har det blitt flere oppdrag hvor vi spesial designer premier til utdelinger eller gaver. Skreddersydd kortreist design er det vi fokuserer på, samt det unike. Uansett hvor mange glass man blåser vil ikke to være helt like, forteller Silja Skoglund, som er daglig leder.

Hands on

Da Vivvi-Ann Huse, som var med å starte opp bedriften, ønsket å flytte hjem åpnet de like greit en søsterbedrift i Magnor i Hedmark for å slippe å bli konkurrenter. Denne kjærligheten til både yrket og bedrifter er på mange måter det som kjennetegner Blåst.

– Det er ikke mange glassblåseri i Norge, og måten vi driver på er nok mye mer hands on enn de større. Vi får et personlig forhold til hvert eneste produkt siden vi er med i alle leddene av prosessen. Vi designer, blåser og selger det i vårt lille lokal, og det er en rimelig spesiell ting i dagens samfunn, sier Skoglund.

Utdanningsfunksjon

Med at de har verkstedet i butikken er det heller ikke fritt for at både turister, skoler og andre nysgjerrige stopper innom for å lære om glassblåsing.

– Vi ser jo klart at vi har en utdanningsfunksjon og har gjennom våre 11 år oppdratt mange om hvordan dette eldgamle yrket fungerer. Vi har også workshopper fra tid til annen hvor for eksempel bedrifter kan komme og prøve seg og lage sine egne glass. Bedriften er i kontinuerlig utvikling og jeg føler vi forstår kundene våre mye bedre nå enn når vi startet opp. Vi har akkurat forlenget husleien her og blir å fortsette med vårt her i sentrum så lenge folk vil ha oss her, smiler Skoglund.