Da konseptutgaven ble vist i 2014, virket bilen "oppblåst". Sluttresultatet er derimot tonet ned og C-HR fremstår som oppsiktsvekkende med tanke på at Toyota-logoen står i grillen.

Ungdomsfrieri

Og kanskje er dette et ungdomsfrieri fra japanernes side. For den nye modellen har trekk – både innvendig og utenpå – som de yngste kjøperne vil sette pris på. Derfor kan C-HR, som står for Coupé High-Rider, bli like attraktiv som det ungdomsbilen Lexus CT 200h i sin tid ble. Da salget var på sitt beste, var det så vidt Harila klarte å levere raskt nok.

Min testbil kommer uten hybrid, men med trekk på alle fire og automatkasse. Skal du ha en "grønn" utgave, må du ta til takke med forhjulsdrift. Da synker blant annet CO2-utslippet fra 144 til 87 g/l per kilometer samtidig som effekten øker til 122 hester. For enkelte kan det være viktig. Likevel tror jeg hybridutgaven blir å foretrekke – ikke minst prismessig.

Turboen responderer

Selv med bare 116 hester, gir C-HR en god følelse på veien. Turboen responderer kjapt når du trykker til. Det gir et sportslig inntrykk.

Kort sagt kjører bilen godt og jeg savnet ikke flere gamper under panseret.

Når bakkeklaringen er 15 centimeter, bør heller ikke snø og slaps hindre fremkommeligheten. Og som flere av de kommende Toyota-modellene, har C-HR den siste Prius-plattformen i bunnen.

Toyota C-HR har likhetstrekk både fra SUV og coupé. Noen har valgt å betegne den som en minisuv, mens andre bruker betegnelsen crossover.

Selv sier fabrikken at bilen er en mellomting av Auris sin sportslige utgave og RAV4.

Uansett er den kompakt og gir et tøft, sportslig inntrykk.

Derfor vil bilen tiltrekke seg både unge og de som foretrekker en bil med et annerledes utseende.

Skiller seg ut

For det er ingen tvil om at C-HR skiller seg ut i rekken av andre Toyotaer. Sånn sett har designerne, som også har lyttet til råd fra sine europeiske venner, klart det de hadde som mål: Å skape en modell som vekker følelsene i deg, som er attraktiv nok til å kunne bli etterspurt og som tilbyr noe annet enn det de tradisjonelle suvene gjør.

Interiørmessig er også detaljene på plass. På rattet, som på min testbil var oppvarmet, kan de fleste funksjonene betjenes. I tillegg finnes en nydesignet 8-tommers berøringsskjerm som er enkel å betjene.

Den totale komforten er god, men jeg savnet litt lengde på seteputene foran, mens jeg gir et pluss for justerbar korsryggstøtte. Toyota C-HR har alle ingrediensene som skal til for å få en ny salgssuksess.