Nestformann i foreninga, Rune Pedersen, forteller at klubben er åpen for både biler og motorsykler.

– Helt fra starten av har vi ikke hatt noen konkurranse mellom biler og motorsykler, sier han.

Formann Lodve Vik supplerer at det er 36 medlemmer i klubben og at alle har sykler mens noen også har biler.

På to hjul i regnvær

Det var også flest motorsykler blant de fremmøtte kjøretøyene. Vik forklarer at de som vanligvis kommer til treffet fra andre deler av regionen nok kan ha holdt seg hjemme grunnet regnvær.

Klubbens sykler var fraktet til Skattøra på forhånd, og Vik forteller at det ikke alltid er så lett å kjøre gammel motorsykkel i ruskevær.

– De fleste av de britiske motorsyklene har Lucas tenningssystem. Det er kjent for å være mørkets fyrste i regnvær, sier han med glimt i øyet.

Av denne grunn har også klubben med seg følgebil når de drar på langtur med motorsyklene.

Vinterprosjekt

Klubben har som formål å få flere gamle X-registrerte kjøretøy på veien i Tromsø. Dette arbeidet består blant annet i å restaurere kjøretøy til kjørbar standard.

Nestformann Rune Pedersen viser også velvillig fram sitt pågående prosjekt: En Maico 150 cc fra 1955.

Maico var et vesttysk selskap som var store på sportsmotorsykler etter krigen, og Pedersens sykkel står nå demontert i klubbhusets verksted på Skattøra.

– Dette blir mitt vinterprosjekt. Den skal på veien til neste år, slår Pedersen fast.