Helt siden han var liten har Jørgen Michael Storvig drømt om å eie og kjøre en Ford Thunderbird.
I november realiserte tromsømannen, opprinnelig fra Gryllefjord, guttedrømmen og kjøpte en 1975-modell — på ebay!
– Jeg bød 8.000 dollar. Eieren, bosatt i Florida, spurte om jeg kunne gå opp til 9.000 dollar. Det kunne jeg, smiler Storvig.
Se bildeserie av Thunderbirden her!
Gud og kjærringa
Etter å ha jobbet med bilen siden november begynner den å bli klar for Jørgens store mål, en Sverige-ferie med kone og to barn — akkurat som han selv opplevde som barn.
– Ja, hvis Gud og kjerringa vil så blir det tur til Byske i sommer i Thunderbird. Far min hadde en nesten identisk bil og jeg er praktisk talt vokst opp i baksetet på den — blant annet på diverse ferieturer til Sverige, sier Storvig.
* Hva er den største utfordringen med å ha din bil i Tromsø? - Bensinprisene og været
Komfort
Og selv om Storvig innrømmer at baksetet ikke er så stort som han husket det, så kommer det til å bli en komfortabel tur nedover i den nærmere seks meter lange bilen.
– Det er jo en luksusbil. Det er som å kjøre en divan. Den duver av gårde, sier Storvig.
Tips oss om Tromsøs feteste bil! Send inn ditt bilbilde eller biltips til bil@itromso.no eller SMS «it bil» til 2399.
At Thunderbirden ble levert i 1975 med utstyr som den dag i dag fortsatt er ekstrautstyr på mange nye biler hjelper også på komforten. Her er elektriske speil, elektriske vindusheiser, elektrisk justering av førerstolen og en rekke andre finesser.
* Mange timer har du brukt på bilen? - Fra november til nå, cirka 120 timer.
Seks meter
Under panseret, som skal være bilhistorienes lengste, rumler og går en 7,5 liters motor som sluker godt med bensin.
– Det går vel 2,5 liter på mila, ja. Lyden av V8-motoren er vidunderlig. Jeg kunne hatt bare motoren stående i garasjen, slik at jeg kunne startet den og høre lyden, smiler Thunderbird-eieren.
Panseret er ifølge eieren på et par meter og bidrar til at bilens lengde kommer opp i nærmere seks meter.
* Noen gang fått fartsbot? - Ja, dessverre. Senest 16. mai i år.
Dyr i drift
Drivstoff-forbruket er en grunn til at Storvig ikke engang har vurdert å dra en campingvogn med seg til Sverige.
– Da ville bensinforbruket stige ytterligere. I tillegg er det lite aktuelt å sette hengerfeste på bilen, sier Storvig, og tilføyer:
– Vi må klare oss med bagasjerommet når vi skal pakke til Byske-turen. Der er det bra med plass. Det blir i hvert fall ikke aktuelt med noen takboks!
* Alt har sin pris. Hva skulle du hatt for å kvitte deg med bilen? - Minst 200.000 kroner.
Fem kjappe:
Min første bil: Vauxhall Carlton 1979 mod.
Bilferie eller flyferie?: Bilferie
Piggfritt eller piggdekk?: Piggdekk
Automat eller manuelt?: Automat
Min drømmebil: Cadillac Escalade