For mens mange sverger til amerikanske biler, er det kun japanske doninger som gjelder for tromsømannen Chris Brox (24). Og helst Nissan.

Hans Nissan Silvia 2002-modell er en ganske mye mer sjelden i Norge enn en gjennomsnittlig bil fra den japanske bilprodusenten.

– Det er faktisk bare to slike biler på hvite skilter i Norge. Så de er sjeldne, ja, sier Brox.

Få endringer

Årsaken til at det er så få av de japanske gateracerne i Norge, er at det er svært vanskelig å få bilene godkjent her i landet. Bilen er nemlig egentlig godkjent for fire i Japan.

Men det er fire japanere, og egenvekten for en gjennomsnittsjapaner beregnes til 55 kilo. Egenvekten på nordmenn er i snitt 75 kilo.

– Og da blir det kluss. Så bilen er kun registrert som toseter og på såkalt motorhistorisk grunnlag, sier Brox.

Det igjen betyr at det ikke er lov å gjøre store endringer på bilen. Den må fremstå som original, og det passer Chris Brox godt.

– Ja, jeg vil at bilen skal være slik Nissan mente at den skulle være — både interiørmessig og motormessig, sier han.

Se flere bilder av Nissan Silviaen!

Vinterbil, men...

Bilen er importert fra Japan og har høyreratt. Denne utgaven av Nissan Silvia ble kun solgt i Japan, New Zealand og Australia og er beregnet for drifting-miljøet i Japan — som er stort.

Bilen er bare så fantastisk tight og god å kjøre. Bilen er laget for å bli kjørt hardt. Ikke det at jeg kjører noe hardere enn andre, da. Men i forbikjøringer er jeg ofte glad for at jeg har en Silvia og ikke en gammel Polo, sier Brox, som er flymekaniker av yrke.

- Det gjør jo at jeg har litt kompetanse på skruing. Men det er forskjell på biler og fly. Jeg er avhengig av å lese meg til ting når jeg skal skru på Silviaen, sier Brox.

Han har ikke bare én, men to, spesielle Nissan-biler. Den andre er imidlertid så uegnet på vinterføre at han er tvunget til å bruke Silvia-en på vinteren. Det er ikke ideelt, men det går.

– Jada, bare man er obs og planlegger litt, så går det greit. Men jeg ville ikke lagt opp de bratteste tromsøbakkene med Silviaen, sier Brox, og føyer til:

– Men strengt tatt burde jeg hatt en tredje bil som jeg kunne bruke om vinteren, sier 24-åringen.

Liten bil

Interessen for japanske biler har økt såpass mye de siste årene at Brox syns det burde vært en egen japancar-klubb i Tromsø.

– Ja, hvorfor ikke? Det er flere enn meg som har ekstra interesse for japanske biler, sier Chris Brox.

På et punkt kunne imidlertid 24-åringen kanskje hadde lyst på en svær amerikaner fremfor en japansk gatebil.

– Silviaen er veldig liten og lav og det er litt komplisert for en mann på 1,93 meter. Men jeg klarer nå å knø meg inn og ut på et vis. Jeg har opparbeidet meg en teknikk på det, smiler Brox.

Fem kjappe:

Min første bil?: Audi A4 2,4 liter

Bilferie eller flyferie?: Heller mot flyferie

Piggfritt eller piggdekk?: Piggdekk

Automatgir eller manuelt?: Manuell

Min drømmebil?: Det neste er Skyline R34. Evt. en gammel 2000 GT.

ÉN AV TO: Chris Brox har ikke én, men to sjeldne Nissan-biler. Nissan Silviaen er ekstra vanskelig å få registrert i Norge. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN
Chris Brox i hans Nissan Silvia 2002-modell. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN