MISFORNØYDE: Amanda Kalleberg og Christian Strømstad har begge kjøpt en Gator 2-klokke til et av sine barn. 
            (Foto: Morten Uglum / Privat)

MISFORNØYDE: Amanda Kalleberg og Christian Strømstad har begge kjøpt en Gator 2-klokke til et av sine barn. Foto: Morten Uglum / Privat

Blir provosert av leverandørens reaksjon på den urovekkende rapporten

– Tilliten er brutt, sier Christian Strømstad. Forbrukerrådet anbefaler selskapet å gi pengene tilbake til kundene.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Christian Strømstad kjøpte en Gator 2-klokke til datteren sin i mai. Da han leste om sikkerhetshullene som ble funnet på smartklokken i Forbrukerrådets rapport onsdag, bestemte han seg for å heve kjøpet og få pengene tilbake.

Det sa Gator Norge nei til. Christian Strømstad ble i stedet tilbudt å få en ny versjon av klokken, Gator 3, som kompensasjon – noe alle som eier en Gator 2 har fått tilbud om.

– Vi tilbyr alle som har kjøpt en Gator 2, en splitter ny Gator 3 som kompensasjon. Alt de trenger å gjøre er å ringe oss eller kontakte oss på nettsiden, sa markedssjef i Gator, Morten Sæthre, i den første artikkelen om smartklokke-undersøkelsen.

Koster penger å få ny klokke i «kompensasjon»

Men de kundene som ønsket å få en ny Gator 3-klokke, erfarte raskt at dette var en løsning som ville påføre dem ekstra kostnad.

For å bytte en Gator 2 og få en Gator 3 i retur, må man nemlig:

  • Inngå en abonnementsavtale som koster 89 kroner pr. måned, med en bindingstid på 12 måneder.
  • Sørge for å levere inn den brukte Gator 2-klokken. Å sende en Norgespakke under to kilo i posten koster 140 eller 170 kroner.
  • Kunden må også betale for å få sendt ny GPS-klokke til seg. Det krever Gator 99 kroner for.

Med mindre man får levert den gamle smartklokken direkte til leverandøren, koster det altså rundt 240 kroner å få tilsendt en ny Gator 3. I tillegg binder man seg til et abonnement som totalt koster 1068 kroner i løpet av ett år.

Kunde: – Et dårlig tildekket salgstriks

– Vi har hatt kontantkort på Gator 2-klokken, og det var mye av grunnen til at vi valgte å kjøpe den. Jeg tror vi har brukt 150 kroner på kontantkortet siden mai. Derfor blir det mye dyrere å betale 89 kroner hver måned, sier Amanda Kalleberg, som bor på Skoppum utenfor Horten.

Også for Christian Strømstad har telekostnadene på Gator 2-klokken vært lave. Han sier at de har brukt 50 kroner siden mai.

– Tilliten min til Gator er brutt. Jeg synes det er utrolig dårlig markedsføring. Denne kompensasjonen er bare et dårlig tildekket salgstriks. Gator tilbyr oss tilsynelatende en ny klokke, men så viser det seg at man må betale 1300 kroner for den. Det er jo mer enn jeg har brukt på Gator 2-klokken jeg har nå, sier Strømstad.

Amanda Kalleberg og Christian Strømstad er bare to av kundene som har uttrykt sin misnøye etter Forbrukerrådets avsløring. Ingen av de to kundene ønsker nå å oppgradere til Gator 3, og de sier at «lysten til å bruke klokken er blitt mindre».

Slik svarer Gator: – Ingen god deal for oss

Morten Sæthre, markedssjef i Gator, mener ikke Kalleberg og Strømstad representerer gjennomsnittskunden. Markedssjefen forsvarer summen på 89 kroner måneden for et abonnement med 150 megabyte data i måneden, fri tale og fri sms inkludert.

– Det er de som bruker klokken lite, som vi vil få en fortjeneste på. De som bruker klokken veldig aktivt, ville brukt mer enn 89 kroner i måneden hvis de hadde hatt kontantkort, sier Sæthre.

Årsaken til at de har valgt å starte det egne mobilselskapet TeleG, som har monopol på abonnent til Gator 3-klokken, er for å tilby kundene sine et bedre tilbud, ettersom det har vært mye trøbbel med de forskjellige simkort-løsningene fra de andre teleoperatører tidligere, sier Sæthre.

– Det er ingen god deal for oss å gi bort et produkt det koster mange hundre kroner å produsere. Det er rent tap. Hvis de sier opp etter 12 måneder, ser jeg ikke for meg at vi tjener noe på disse kundene, sier markedssjefen.

Oversikt over funnene i Forbrukerrådets test #WatchOut:

MYE RØDT: Gator 2 og Viksfjord kom dårligst ut av Forbrukerrådets rapport #WatchOut. I etterkant av undersøkelsen sier de norske distributørene at de har fikset problemene eller at de er i ferd med å gjøre det.Foto: Grafikk: Fredrik Saltbones

Påstår at hullene er tettet – sikkerhetsselskap er uenig

– Hvorfor får ikke kundene heve kjøpet?

– Vi jobber på spreng for å tette sikkerhetshullene. Når vi flytter over alt til Gator 3-appen, er det ingen sikkerhetsbrist og ingen grunn til å heve kjøpet.

– Forbrukerrådet mener flere av sikkerhetsproblemene hos Gator 2 også gjelder for Gator 3. Hvordan kan dere påstå det da?

– Vi mener det ikke er mulig med den nye Gator 3-appen. Det er sånn vi har fortsatt det, også ut ifra det Mnemonic har sagt til oss, sier Sæthre.

Uenigheten går i hovedsak på hvorvidt det er mulig å hacke seg inn på klokken og drive med såkalt «location "spoofing"» (manipulering av hvor klokken befinner seg, journ.anm.).

Harrison Sand, som gjennomførte sikkerhetsundersøkelsen for Mnemonic, sier følgende da vi konfronterer ham med påstanden fra Gator:

– Da vi gjennomførte undersøkelsen, var det mulig å få til «location "spoofing"» på Gator 3 også, sier Harrison Sand.

GPS-KLOKKER: Det er solgt titusenvis av GPS-klokker for barn i Norge. Sikkerheten på enkelte av klokkene har vært ekstremt dårlig bevart. Personvernet har også vært under enhver kritikk, viser en fersk undersøkelse. Fra venstre: Xplora, Viksfjord og Gator 2.Foto: Morten Uglum

Forbrukerrådet: – Gi kjøpesummen tilbake kundene

Forbrukerrådet reagerer på kompensasjonstilbudet fra Gator og anbefaler selskapet å gi pengene tilbake til de kundene som ønsker det.

– Den tekniske testen utført av sikkerhetsselskapet Mnenonic for Forbrukerrådet, viser at flere av svakhetene i Gator 2-klokken også gjelder for Gator 3. Det fremstår i tillegg som Gator 3 har en bindende abonnementsavtale til 89 kroner i måneden, og at abonnementet gjelder så lenge man bruker klokken, også utover maksimal bindingstid på 12 måneder, sier Finn Myrstad i Forbrukerrådet – og legger til:

– Vi anmoder Gator Norge om å gi kjøpesum tilbake til forbrukere som ønsker det. Dersom kundene eventuelt ikke når frem overfor butikken, kan saken megles hos Forbrukerrådet.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: