UTVALGET: I denne testen har vi sammenlignet næringsinnholdet i ferske ferdigretter. 
            (Foto: Erik Helgeneset)

UTVALGET: I denne testen har vi sammenlignet næringsinnholdet i ferske ferdigretter. Foto: Erik Helgeneset

Ernæringstest av ferdigretter: Stor forskjell på grønnsaksinnhold

Mye bra å velge mellom for deg som ikke orker å lage middagen selv.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Utvalget av ferdigretter som er beregnet for én person blir bare større og større, både ferske retter og fryste varianter. Det er bra, for det er betydelig flere av oss som bor alene enn sammen med andre.

Tar du en titt i kjøledisken finner du alt fra tradisjonell husmannskost som kjøttkaker med ertestuing, til mer eksotiske retter som indisk, kinesisk og italiensk mat. Det har også kommet en del supper og grøter.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Mye bra å velge mellom

Mange av oss har som ideal at all mat skal være laget fra bunnen av, gjerne av kortreiste råvarer av beste kvalitet. Ferdigretter passer dårlig sammen med dette idealet. En del ferdigretter er dessuten rike på salt og fett – men langt fra alle.

I løpet av de siste årene har det dukket opp flere ferdigretter som er sunne og gode middagsalternativer. Flere av dem inneholder gode mengder grønnsaker, en passe mengde energi, og ikke for mye salt og mettet fett.

Har du dårlig tid, ikke liker å lage mat, eller kjøper inn en ferdigrett til en venn eller pårørende som ikke kan lage maten selv, finnes det altså mye bra å velge mellom.

Sjekk andelen grønnsaker

Den største forskjellen på rettene i denne testen er hvor mye grønnsaker de inneholder. Noen inneholder nesten mer grønnsaker enn vi ville ha fått i oss ved å lage middagen selv, mens mange inneholder minimalt med grønnsaker.

Andelen grønnsaker er ett av kriteriene for at en ferdigrett skal få nøkkelhull. Et innhold på mer enn 28 gram grønnsaker pr. 100 gram, maks 10 energiprosent fra mettet fett, 400–750 kcal og ikke mer enn 3,5 gram salt, er noen av nøkkelhullskriteriene for ferdigretter. Dette er det faktisk ganske vanskelig å oppnå, også for de middagsrettene vi lager selv.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenlignet næringsinnholdet i ferske ferdigretter. Vi har ikke tatt med tradisjonell husmannskost, supper eller grøter. Vi har heller ikke tatt med fiskeretter. Disse vil bli vurdert i egne tester. I denne testen har vi heller ikke med frosne retter, fordi flere av disse krever litt mer tid og «matlaging» enn dem som bare kan puttes i mikroovnen.

Vi har gjort en samlet vurdering av rettenes innhold av kalorier, mettet fett, salt, sukker og grønnsaker pr. porsjon. Mye salt, sukker og mettet fett har trukket ned, mens mye grønnsaker har trukket ned. Retter som har et energiinnhold som fyller nøkkelhullskriteriene (400-750 kcal pr. rett) har fått høyere score enn de som inneholder mer eller mindre energi enn dette.

Ettersom ingen av rettene er direkte dårlige, har vi valgt å gi terningkast mellom tre og seks. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast seks. Et produkt som får terningkast seks i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: