UTVALGET: Ingen av disse får lavere score enn terningkast fire.
            (Foto: Erik Helgeneset)

UTVALGET: Ingen av disse får lavere score enn terningkast fire.Foto: Erik Helgeneset

Ernæringstest av fiskepålegg: Én fisketype gir deg klart mest D-vitamin

Nesten halvparten får terningkast seks.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Fet fisk som makrell, sild og laks er våre beste kilder til to viktige næringsstoffer; omega-3 og vitamin D.

I Norge anbefales vi å spise 300–450 gram fisk i uken. Dette tilsvarer to-tre middagsporsjoner i uken. Både mager og fet fisk kan inngå, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket bør være fet fisk.

Mange spiser mindre fisk enn anbefalt, kanskje fordi de glemmer at fisk som pålegg er like bra som fisk til middag. I denne testen har vi sammenlignet næringsinnholdet i fiskepålegg på boks.

Sunt med fet fisk

I fiskepålegg brukes laks, makrell og sardiner (brisling). I løpet av den siste tiden har det også kommet noen tunfiskpålegg, som passer like godt på brødskiven som i salater og woker. Alle disse fiskeslagene inneholder omega-3-fettsyrer, vitamin D, sink, selen og jod, men det er klart mest omega-3 og vitamin D i makrell og sardiner.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg fiskepålegg på boks som fås kjøpt i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye umettet fett, protein, sukker, omega-3 og salt de inneholder pr. 100 gram vare. Vi har latt innholdet av omega-3 telle dobbelt, ettersom det er et viktig næringsstoff som mange får for lite av.

Vi har dessverre ikke kunnet ta med innhold av kalsium og vitamin D i vår vurdering, ettersom ikke alle produsentene har oppgitt dette på sine produkter.

I testen er produktene rangert fra terningkast fire til seks. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast seks. Et produkt som får terningkast fire i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast fire er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene, i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Det er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Mest D vitamin i sardiner

Sammenligner vi de ulike fiskeslagene, er det klart mest vitamin D i sardiner. Ferske sardiner inneholder nesten dobbelt så mye vitamin D som laks, og hele fire ganger så mye som makrell når vi sammenligner 100 gram vare (basert på gjennomsnittsanalyser fra matvaretabellen.no).

I motsetning til makrell og laks, inneholder sardinen hele bein. Det betyr også at sardiner på boks er en god kalsiumkilde.

Tunfisk regnes som en halvfet fisk, og inneholder derfor mindre omega-3 og vitamin D enn sild, laks og makrell.

Sunt med mager fisk også

Fordi fet fisk er rikere på omega-3 og vitamin D, trekkes disse fiskeslagene ofte frem når det er snakk om sunnhet. Men det ikke alle vet er at mager fisk som torsk også har sine fordeler. Disse fisketypene inneholder nemlig mer jod enn fet fisk. Og jod er også et næringsstoff flere av oss får i seg for lite av. Mager fisk er dessuten rik på lettfordøyelig protein av god kvalitet.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: