UTVALGET: Det finnes et svært begrenset antall typer pitabrød i norske butikker.
            (Foto: Erik Helgeneset)

UTVALGET: Det finnes et svært begrenset antall typer pitabrød i norske butikker.Foto: Erik Helgeneset

Ernæringstest av pitabrød: De fleste er som loff

Ett av disse pitabrødene skiller seg ut.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Pitabrød fylt med massevis av grønnsaker sammen med kjøtt, fisk eller kylling er et enkelt, sunt og godt alternativ til middag, lunsj eller kveldsmat.

Det eneste som kunne gjort dette måltidet enda litt sunnere, er selve pitabrødet. De fleste pitabrød er nemlig for loff å regne.

Nesten som loff

De fleste pitabrød er laget på finmalt mel og inneholder derfor en del raske karbohydrater. Bakervarer laget av finmalt mel, inneholder dessuten mindre fiber, vitaminer og mineraler enn bakervarer laget av fullkornsmel. Dette er grunnen til at du bør velge fullkornsprodukter hvis det lar seg gjøre, også når du kjøper pitabrød.

Da Bramat kjøpte inn til denne testen, fant vi et svært begrenset antall typer pitabrød, og kun én av dem var laget av fullkorn. Denne typen ligger dessuten i frysedisken, noe som nok kan gjøre at mange velger andre typer når de handler. Rett og slett fordi de ikke tenker på at pitabrød ligger i frysedisken.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Slik har vi gjort testen

Dette er en liten test ettersom det er et begrenset utvalg av pitabrød i de største matvarekjedene. Når vi har sammenlignet pitabrødene, har vi sett på innhold av sukker, fiber og salt. Innholdet av fiber har vi latt telle dobbelt.

Smak er ikke en faktor i testen.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Fyll på med grønnsaker

Enda viktigere enn hva slags pita du velger, er hva du fyller pitabrødet med. Jo mer grønnsaker du bruker, desto sunnere måltid får du.

Fyll gjerne opp med tomat, agurk, salat, paprika, rødløk, oliven, bønner, og gjerne hjemmelaget guacamole. Av kjøtt kan du velge kylling, svin, okse, fisk, eller skalldyr. Skal det gå ekstra fort kan du velge skinke eller ferdig stekt kylling.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: