ALBUM

Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen

«Whispering Mozart»

(Lawo Classics)

Sist jeg anmeldte en utgivelse av mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten Nils Anders Mortensen, var på forsommeren da de kom ut med albumet «The New Song» hvor tre norske samtidskomponister var blitt utfordra på å skrive sanger som fornya lied-sjangeren. Nå har de to nordnorske musikerne av et stort internasjonalt format gått stikk motsatt vei – tilbake til utgangspunktet for denne tradisjonen med musikk for sang og klaver.

«Whispering Mozart» har de kalt utgivelsen, og tittelen spiller på hvordan disse sangene av Mozart opprinnelig ble framført; de bringer med denne innspillinga lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få.

Med Mozart starta utviklinga av sangen som kunstform. Hans tidligste sanger er enkle som folkesangene, naturlig nok siden Mozart selv var barn da han skrev dem og at han selv var inspirert av de mer folkelige sangformene. Senere var han den første som brakte sangen inn i en gjennomkomponert og mer kunstmusikalsk form. Han løfta sangen fra bruks- og folkemusikken og inn i kunstmusikken.

På dette albumet er det gjort et utvalg på 21 sanger hvor vi som lytter også har muligheten til å høre Mozarts utvikling; fra det enkle strofiske, som den kjente «Im Frühlingsanfang», til det mer avanserte med større musikalsk progresjon og tekniske utfordringer for utøverne. Noen av de beste eksemplene på dette finner vi i «Abendemfindung» og ikke minst «Eine kleine deutsche Kantate».

Enkelheten i Mozarts sanger gir også utøverne utfordringer, og som løses strålende av Kielland og Mortensen. De styrer unna den store patosen. Selvsagt skal det emosjoner til for å gi også denne musikken liv, men de unngår de store følelsesmessige utbruddene som lett kunne fjerna musikken fra de enkle rammene Mozart selv satte for den. De gjenskaper intimiteten fra de små rommene og rettferdiggjør albumtittelen «Whispering Mozart».

Der er ikke tvil om at komponistene Helge Iberg, Henrik Hellstenius og Håvard Lund på «The New Song» gir meg som lytter større utfordringer enn det Mozart gir. På det tekniske området ga de nok også utøverne større utfordringer. Men kunsten å gjøre noe stort utav det enkle er et element som aldri må undervurderes, og her viser Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen sin klasse og scorer stort med sine tolkninger av Mozarts små sangskatter.

KIELLAND: Marianne Beate Kielland. Foto: Lena Lahti Foto: ©Lena Lahti