Ikke minst vår egen Hamida Kristoffersen imponerte med sin lyriske sopranstemme og sterke nærvær på scenen.

28-åringen som nå synger ved Opernhaus Zürich, sang med bravur allerede som 24-åring den store rollen som Mimmi i NOSOs oppsetning av «La Bohème». Hun viser nå at hun har tatt nye og store steg i si utvikling som operasanger siden den gang.

Se også bildeserie fra operagallaen (for abonnenter)

Framtidas sangere

Nordnorsk Opera og Symfoniorkester hadde engasjert fire av Norges mest fremadstormende unge operasangere til denne operagallaen. Med unge sangere gir det ofte også litt vekslende kvalitet på prestasjonene.

Av ariene satte jeg mest pris på Hamida Kristoffersens prestasjoner i «Antonias arie» fra «Hoffmanns eventyr» av Offenbach og ikke minst «Rusalkas sang til månen» fra operaen «Rusalka» av Dvořák.

Barytonen Gunnar Andor Nielands «Der Vogelfänger bin ich ja» fra «Tryllefløyten» og Caroline Wettergreens Gildas arie fra «Rigoletto» står også støtt.

Hallvar Djupvik og Gunnar Andor Nieland gjør en fin duett fra Bizets «Perlefiskerne». Det er lite å si på sopranenes tolkning av «Blomsterduetten» fra «Lakmé» av Delibes. Hallvar Djupvik og Hamida Kristoffersen setter et verdig punktum med Hanna og Danilos duett fra «Den glade enke».

IMPONERTE: Hamida Kristoffersen leverte en imponerende innsats i Nordnorsk Opera og Symfoniorkesters operagalla. Her ser vi henne i arien «Rusalkas sang til månen» fra operaen «Rusalka» av Antonin Dvořák.

Mye svisker

Det ligger litt i sakens natur at det blir mye velkjent musikk i en operagalla som dette. Men det forundrer meg litt at NOSO ikke benytter anledninga til å gi publikum litt mer utfordring ved også å komme med noe som kan bryte litt med det velkjente og lett tilgjengelige. Jeg tror både NOSO og publikum ville ha noe å vinne på det.