Bakgrunnen for TV-serien er de gode historiene som ligger skjult i en industri som bare vokser og vokser.

– Det har vært en eventyrlig vekst i vinterturismen i Tromsø, og det er utrolig mange spennende historier som ligger der, sier daglig leder i Alfred Film og TV, Silje Bürgin-Borch.

Voksende fenomen

TV-serien skal følge turister og lokale aktører som livnærer seg på dette.

– Vi ble gjort oppmerksom på en trend og et fenomen som vi ikke visste så mye om, sier Sverre Nordbø, programsjef for Discovery Networks Norway.

Programsjefen for Discovery har selv vært i Tromsø for å sjekke om fenomenet stemte, og ble overrasket over det som møtte ham.

– Ingen andre steder i Norge vokser turistnæringen så raskt som i Tromsø. Da jeg var i Tromsø fikk jeg se historier som er interessant for folk flest, forteller Nordbø.

Nordlys-boom

Turistnæringene vokser og nyter godt av turistene som tar turen til Tromsø. Det er disse historiene Discovery jakter på.

– Vi ønsker å dele de hverdagslige historiene fra denne næringen i Tromsø med resten av Norge, sier Nordbø.

Dokumentarserie fra Tromsø

Det er det Tromsø-baserte produksjonsselskapet Alfred Film og TV som har fått ansvaret for filmingen. Selskapet er allerede godt i gang med filmingen som vil foregå ut mars.

– Jeg startet selskapet for å satse på TV-underholdningsproduksjon fra Nord-Norge. Med denne serien er vi i gang med vår første serieproduksjon, forteller Bürgin-Borch.

Tre TV-team og 20 mennesker er i sving for å produsere serien. Av disse er ni ansatte fra Nord-Norge.

– Vi ønsker å bygge lokal kompetanse og skape flere arbeidsplasser i kulturnæringen i nord. Det er en viktig del av profesjonaliseringen av bransjen, sier hun.