En ukontrollerbar og dødelig epidemi sprer seg i nådeløs fart. Alle som smittes går en rask og sikker død i møte. Den har lagt byer øde og redusert menneskeheten til fåtallet som maktet å slippe unna, ved å rømme ut i villmarken.

En liten familie på tre har søkt tilflukt i et avsidesliggende hus i den dype skogen, og har med strenge rutiner klart å skape en noenlunde trygghet i den kaotiske tilstanden verden befinner seg i. Helt til en desperat mann bryter seg inn, tryglende om hjelp og husly for sin egen familie.

FANTASERER: Travis, sønnen i huset (strålende spilt av nykommer Kelvin Harrison jr.) sliter med mareritt av den ganske ufyselige sorten. Foto: Norsk Filmdistribusjon.

Den amerikanske thrillersjangeren har fått en ny vår av filmskapere, som med små budsjetter og enkle virkemidler makter å skape nervepirrende drama og grøss. Nylige eksempler er «The Bye Bye Man» og den fenomenale «Get Out» som kom tidligere i vår. Men jeg kommer ikke på noen som har vært lekrere eller mer stilsikkert utført enn «It Comes at Night».

Regissør Trey Edward Shults har kun én spillefilm på CV-en (fjorårets kritikeryndling «Krisha», som vant en haug med priser på filmfestivaler verden over, men aldri fant veien til norske kinoer) og er fortsatt som en nykommer å regne. Likevel behersker han en krevende sjanger til det fulle, og har maktet å skape sin helt egen stil og stemning.

Godt hjulpet av fotograf Drew Daniels er selv de enkleste bilder absorberende og virkningsfulle. De trekker deg inn med en klaustrofobisk effekt, og resultatet er et mektig filmspråk som bærer historien på en nydelig måte.

Foran kamera har Shults samlet et av årets sterkeste ensembler. Hovedrolleinnehaver Joel Edgerton (som de seneste årene for alvor har etablert seg som en av Hollywoods mest versatile skuespillerne etter imponerende roller i bl.a. «Warrior», «Black Mass» og fjorårets «Loving») er bunnsolid og leverer nok en minneverdig prestasjon.

Han er omgitt av mer eller mindre ukjente skuespillere, som alle sørger for troverdige og medrivende karakterer. Handlingen tar dog ikke hensyn til publikums følelser, og Shults sobre og effektive manus vil sørge for å skjære deg både i hjertet og nervene.

«It Comes at Night» er en sterk, realistisk – og tidvis brutal – grøsser som kan spille på mange strenger. Med unntak av en noe forhastet slutt er det en tilnærmet perfekt spenningsfilm som kryper under huden på deg og garantert blir værende der lengre enn du ønsker. Heldigvis er det lyst døgnet rundt her oppe en god stund til.