Frøkedal har i lang tid gjort seg positivt bemerket som frontfigur i Harrys Gym og Dharma, som et par hjelpende hender for den britiske kultrockeren Robyn Hitchcock, og ikke minst som Frode Strømstads partner i det fabelaktige popbandet I Was A King. 34-åringens ønske om å bryte ut av bandformatet fører naturlig nok med seg en rekke ideer som av forskjellige årsaker ikke kom til uttrykk i nevnte fora.

Jeg må innrømme å ha hatt enormt høye forventninger til dette albumet – som sjelden er noen fordel for førsteinntrykket. Singelen «The Sign» er et stykke orkestrert og rytmisk pop, som ikke er spesielt representativ for «Hold On Dreamer» som helhet. Heldigvis evner Frøkedal både å overraske og begeistre.

Lydbildet preges av fele, elektronikk, og veldig variert, men ofte minimalistisk gitarspill. Kompet er sparsommelig, men fungerer godt som støttehjul for melodiene. Noen nøyaktig beskrivelse av musikken lar seg ikke gjøre, men tidvis er resultatet som medianen i et triangel bestående av Velvet Underground, Kraftwerk og folkemusikk med røtter både i Norge og Louisiana.

Brorparten av låtene er av mer melankolsk art enn Frøkedals tidligere musikalske affærer. Den besettende «Misery» er direkte apokalyptisk, og «The Man Who Isn’t Here» er pur, blåøyd tristesse. Vakkert er det lell.

Frøkedals karakteristisk kjølige stemme er som en frisk bris på en varm sommerdag. Englerøsten får så mye spillerom i den minimalistiske produksjonen, at det føles som om ekkoet ljomer mellom fjellsidene i et fiktiv drømmelandskap – og drømmene er både vakre og fargerike, de.

Vestlendingen tar seg frihet til å eksperimentere en hel del på «Hold On Dreamer». De som håpet på en reinspikka popplate, vil muligens bli skuffet av dette albumet. Storslagne refrenger er det langt imellom, og damas fokus er i større grad siktet inn på atmosfære, på bekostning av iørefallende hooks.

Anne Lise Frøkedal forblir blant den norske musikkscenens mest interessante stemmer. Solodebuten er et krevende album, men tålmodige lyttere belønnes med mye kos og godlyd.