Folkemusikk og elektronika er to sider av samme sak, mener tromsøartisten Benjamin Mørk; det rytmiske står sentralt i et sirkulært konsept der repeterende melodilinjer som varieres er essensen. Begge er opptatt av et behov for å bevege seg, for å groove, for å la dansen være en forlengelse av musikken, og musikken en forlengelse av dansen. Ikke for å sitte stille.

«Anføttes – Folkemusikk 2.0» er resultatet av et samarbeid mellom musikeren Benjamin Mørk og dansekompaniet Kartellet. Sammen laga de forestillinga «Anføttes» som hadde urpremière under Festspillene i Nord-Norge for et par måneder siden, og som igjen ble framført under folkemusikkfestivalen Kalottspel i Målselv sist helg.

Før jul ble både Kartellet og Mørk utnevnt som festspillprofiler 2016. Med «Anføttes» gikk de sammen om å lage ei konsertforestilling der folkemusikken er elektronika og idrettsleker danses.

Musikkdelen, som nå er utgitt på folkemusikkselskapet ta:lik, insisterer på å skulle danses til og insisterer på å bli lekt med.

Benjamin Mørk, som opprinnelig kommer fra Senja, har bevart rytmen og mye av måten melodiene bygges i den tradisjonelle folkemusikken. Men trekkspillet er bytta ut med synth, fela med samples og munnharpa med laptop. Dette endrer mye av musikkens karakter og uttrykket blir et helt anna enn det vanligvis forbinder med folkemusikk.

Her er heftige synth-akkorder og referanser til elektropop fra tidlig 1980-tall som gjør at musikken kan bli oppfatta som noe totalt forskjellig fra det tradisjonelle. Benjamin Mørk har som elektronikaartist skapt seg et uttrykk vi kjenner igjen fra for eksempel hans «Tour de Senja» fra 2015. Bare på to låter har han bevart lyden av fela, vårt mest brukte folkedansinstrument. På åpningssporet «Susan Valley» forsvinner den ut i atmosfæriske forstyrrelser. På «Dark Waltz» bærer den melodilinja gjennom det meste av sporet.

Men det som fortsatt er intakt er rytmene. Det kan fortsatt danses folkedans til «Folkemusikk 2.0». Her er det bare å kaste seg ut i en vals, en reinlender, en springar eller en nordlandspols. I tillegg kan det utmerka godt danses til denne musikken også om forholdet til folkemusikk er totalt fraværende.

«Anføttes – Folkemusikk 2.0» er blitt et spennende eksperiment gjort av en av våre mest spennende unge musikere som har skapt seg et annerledes og dansbart musikalsk univers.

Foto: Scan