Det amerikanske selskapet Relapse er mest kjent for å gi forskjellige typer brutal metal, og jeg skal være storsinnet nok til å innrømme at det var noe bråkemusikk fra bunnen av syndens pøl jeg var på jakt etter, da jeg tilfeldigvis snublet over S U R V I V E. Den gjennomgående stemninga på «RR7349» er nokså mørk, og soundet er kjøligere enn en isbjørns toalettfasiliteter, så denne skiva har nok potensial også blant dem som ikke daglig priser elektronikaguden.

Dette albumet kom ut i fjor høst, men er altfor bra til å hoppe bukk over. Den slaviske iveren som ligger i å omtale musikk kun etter hensyn til utgivelsesdato, får vike. Og ja, dette er en uforfalsket anbefaling.

Som mange andre, satte jeg stor pris på Netflix-serien «Stranger Things» i året som gikk. To av fire medlemmer i dette Austin, Texas-baserte synthkollektivet – Kyle Dixon og Michael Stein – sto faktisk bak lydsporet til TV-serien. Sjelden har spøkelsesaktig 80-tallssynth fungert bedre. Nå har sci-fi aldri vært undertegnedes favorittsjanger på den store skjermen, men Dixon og Stein ga serien en helt spesiell identitet med sitt score, og S U R V I V E er mitt drømmevalg som akkompagnement under neste års Stumfilmdager.

Dette er instrumental, elektronisk musikk som har åpenbare begrensninger, rent kommersielt sett. Melodiene er allikevel så sterke, at man ikke trenger noen nerdeinnsikt i mylderet av elektronika-sjangre for å forstå eller sette pris på låtene.

Å beskrive godlyden, er ikke lett. S U R V I V E har bygd sin egen lekeplass, men låner mye fra tiden før elektronisk musikk ble noe man danset til. «Dirt» har hypnotiske kvaliteter, og uansett hvor dunkelt det måtte låte i løpet av de ni låtene, er resultatet som regel svært vakkert. Platas siste spor, «Cutthroat», er et kraftig klimaks, men etter en liten pause, er det bare å legge seg på rygg, slappe av og nyte «RR7349» på nytt.

Denne synthkvartetten er kanskje ikke det nye Kraftwerk, men de er en særdeles verdig arvtager.