Med albumet «Flygande kråka får alltid nåkka» gir folkemusikkgruppa Fotefar fine bearbeidelser av vokal tradisjonsmusikk. Og gjennom tekstene gir Fotefar oss også små glimt inn i fordums levemåter og kultur med drama, hverdagsliv, alvor og skjemt.

Albumet er med ett unntak gjort med utgangspunkt i repertoar etter folkeminne- og folkemusikksamler Edvard Ruud (1907–2001) fra Elgsnes utenfor Harstad.

Gjennom et langt liv og gjennom sitt virke som statsstipendiat (fra 1974) besørga Ruud opptak og lagring av flere hundre nordnorske folkesanger gjennom NRK og hos Tromsø Museum.

Fotefar, som er en del av Landsdelsmusikerordninga i Nord-Norge, er på denne plata forsterka med Julie Alapnes som var inne og vikarierte for Ragnhild Furebotten da mye av dette prosjektet ble utforma.

Besetninga er dermed Lena Jinnegren, vokal, tangenter, munnspill og gitar, Ragnhild Furebotten, fele, bassfele og vokal, Bendik Lund Haanshus, gitarer og vokal, og Julie Alapnes, fele og vokal. I tillegg er Anne Nymo Trulsen og Ida Løvheim med og syng på låta «Kvellevo».

Også Edvard Ruud selv medvirker gjennom arkivopptak hvor bandet akkompagnerer, spiller og syng sammen med ham.

Materialet fra Ruud er i utgangspunktet rent vokalt og ofte relativt fritt rytmisk. Fotefar har gjort en omfattende og flott jobb med å arrangere, rytmisere, lage riff og mellomspill. Variert og uforutsigbart.

Dette er avgjørende for at vi sitter igjen med musikk som fungerer i vår samtid lang utover det å ha historisk interesse.

Og gjennom strålende prestasjoner både vokalt og instrumentalt gir Fotefar de gamle sangene nytt liv uten å gå på akkord med utgangspunktet.