Pål-Are Bakksjø er en erfaren og allsidig musiker. Han er utdanna sanger og kordirigent fra konservatoriet i Tromsø, kommer opprinnelig fra Hemnesberget og er nå bosatt i Bodø. De senere årene har han brukt mye tid på å skrive tekster og musikk som nå har materialisert seg i albumet «Omveien, sannheten og livet».

Med denne plata markerer han seg som ei ny, original og frisk stemme i den nordnorske visefaunaen.

Allerede med tittelen gir han oss en peikepinn på hans evne til å leke med språket, se verden fra nye vinkler og tilnærme seg samfunnet og hverdagen på måter vi ikke så ofte opplever.

Bakksjø skriver om «Koreapanel» og «Spesialkompedansen», serverer oss en «Boligboblebossa» og gir sine lyttere en overflod av spissfindige tekster, tettsittende humor, gjerne med en snev av ironi, men også små lyriske øyeblikk som også kan ha i seg en sårhet som kontrasterer humoren.

Tekstene er alltid viktige i visesjangeren, og for meg blir det nettopp tekstene som står sterkest i Pål-Are Bakksjøs viser. Skal jeg trekke noen sammenligninger med nordnorske visekunstnere før ham, så er jeg frista til å nevne nestoren Terje Nilsen.

I melodiene er han ikke like original, selv om det er mye flott også her, og best synes jeg det blir når han tar ned både tempo og arrangement.

Det er også gode framførelser som leveres, både i sangen og det instrumentale.

Med seg på plata har Pål-Are Bakksjø et lag særdeles dyktige (de fleste nordnorske) musikere som Ole-Marius Sandberg (bass), Arnfinn Bergrabb (trommer), Terje Nohr (gitar, mandolin), Ole Erik Ulvin (Wurl, Hammond B3) og Tove Helen Bakkemo (vokal). I tillegg medvirker også et kor med musikklinjeelever fra Bodø.

Likevel er det ingen tvil om at det er Bakksjø selv som utgjør denne utgivelsens sentrum. I tillegg til å ta seg av sangen, trakter han selv også både gitar, piano og orgel.