Storslått og overskridende prosjekt

Det er ikke et lite prosjekt som The band called Oh nå sluttfører med utgivelsen av albumet «Guerilla Gardening». Og resultatet er imponerende.
The band called Oh! og NOSO.
            (Foto: Helge Matland)

The band called Oh! og NOSO.Foto: Helge Matland

Hele «Guerrilla Gardening» slippes som 100 prosent «open source», trolig som det første i hele verden av sitt slag. Låtene er siden 22. august fortløpende blitt tilgjengelig i de vanlige streamingtjenestene.

Samtidig er de lagt ut på bandets egen plattform, thisis.gg, hvor de som vil kan laste ned hele låten, teksten, synthpatchene, signallenker og alt som utgjør hver enkelt låt. De kan remixes, covres og samples fritt i egen programvare, og på www.thisis.gg i nettleseren kan man gjøre enkle mikser og leke seg med nivåene på de ulike instrumentene.

Dette er det ikke sett maken til i Norge, og det speiler bandets filosofi om at alt skal være tilgjengelig for alle.

Albumets elleve låter med mellomspill, til sammen 22 spor, ble opprinnelig skrevet av bandets vokalist Frode Larsen som et bestillingsverk til Varangerfestivalen i 2016, og som bandet framførte med strykere fra Nordnorsk Opera- og Symfoniorkester, som også er med på flere av albumets låter. Dette ble gjentatt under Nordlysfestivalen i februar i år.

The band called Oh består i tillegg til Larsen av gitarist Arnljot Nordvik, Eirik Fjelde – tangenter, Morten Steene på bass og Jonas Karlsen – perkusjon.

Guerilla Gardening som fenomen var en del av 1970-tallets undergrunn, og handla om å dyrke fargerike blomster og næringsrik mat på nattetid i byrom eller andre arealer som man ikke hadde noen råderett over eller bruksrett til.

Det er dette fenomenet Frode Larsen har tatt utgangspunkt i med denne musikken, men han tar det videre. Dette musikalske verket handler om å dyrke fram det gode og det vakre og, i overført betydning, luke bort ugresset; hvordan vi skal bekjempe det som truer oss som mennesker, menneskeligheten og vår lille planets eksistens. Eller som han sier i en av sine ofte personlige tekster: – Hvorfor er vi her? Hun ville hatt det bedre uten oss.

Musikalsk søker Oh! videre i det landskapet bandet tidligere har befunnet seg. Deres uttrykk er blitt karakterisert som soul, neosoul og soulpop. Uansett er det spor av mange beslekta uttrykk som har fått innpass i musikken; soul som har tatt opp i seg elementer fra hiphop, R&B og andre urbane musikkuttrykk som i dag har vesentlig innflytelse på hvilke retninger populærmusikken utvikler seg.

Det høres også ut som om de har latt soulen kikke seg litt over skuldra til jazzen som var et felles utgangspunkt for både det ene og andre. Ikke minst kommer dette til uttrykk gjennom Eirik Fjeldes tangenter.

Frode Larsens karakteristiske lyse og intense vokal er flott og naturlig nok sentral, men det åpnes også elegant opp for det instrumentale. Resultatet kan bli massivt, blant anna når bandet får halvanna dusin strykere i ryggen, men aldri overlessa. Og det er fine variasjoner fra det nesten minimalistiske og rolige til skikkelig trøkk.


 


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.