Det er overraskende fordi Staples tross alt har blitt 78 år gammel. At hun i leveår overgår en gjennomsnittlig afroamerikansk artist med nesten en generasjon, er nå én ting. At sangeren er inne i en av sine mest produktive og innovative perioder i en artistkarriere som startet i 1950, mangler faktisk sidestykke.

Den gamle gospeldronninga har fått en ny giv gjennom samarbeidet med Jeff Tweedy, men fruktene høstes av begge. Tweedy har nå gjort fire album på rappen sammen med Staples, og samtlige er klart bedre enn Illinois-mannen har levert med sitt band Wilco i løpet av samme periode.

Duoens musikalske register er stort. Fra mørk, minimalistisk funk i åpningssporet «Little Bit» glir vi rett over i fortryllende, godlynt soulpop i tittelsporet. Sjangrene gospel, soul, folk og rock oppfører seg som søsken med telepatiske kommunikasjonsevner når Staples og Tweedy setter seg ned i lag.

Denne plata er nok et eksempel på to parter som åpenbart drar det beste ut av hverandre. Et sjeldent tilfelle av to pluss to er lik fem. Låtene er lekne og føles spontane – ikke som utstuderte verk fra noen «mesterprodusent». Det er en naturlig flyt i musikken, og frihetsfølelsen smitter over på meg som lytter.

Platas aller fineste øyeblikk kommer når Tweedy drister seg ut på en duett med «Ho Mor» i den John Lennon-aktige «Ain’t No Doubt About It». Dette er et av de aller vakreste musikkstykkene jeg har hørt i 2018.

I tekstene tar Staples og Tweedy et hardt oppgjør med gnisningene, og de delvis selvpåførte motsetningene, mellom hvite og svarte i USA. Selv om tonen fra Staples er forsonende, og kjærligheten løftes fram som svaret på problemene, gjør hennes betraktninger sterkt inntrykk.

Vi snakker tross alt om en dame født før 2. verdenskrig nådde både Norge og USA. Hun levde artistlivet gjennom The Staple Singers før Rosa Parks krevde sin rett på en buss i Alabama. Ja, faktisk før selve borgerrettighetsbevegelsen ble født. Erfaringsbanken til Staples er derfor fylt opp av tider som var enda verre, og hennes perspektiv på samtiden, samt frykt for gjentakelse av historiske feil er svært interessant.