Det er festivalen AVIFF Cannes–Art Film Festival som har plukket ut kunstfilmen som én av 19 filmer som skal vises 18. og 19. mai.

Samarbeid

Det er poet og forfatter Damon Falke – opprinnelig fra Texas, men nå bosatt i Tromsø – som har skrevet manuset til filmen.

– Jeg og Charles Pepiton har samarbeidet i over 10 år med blant annet teater og utgivelser. Han møtte fotograf og filmskaper Wes Kline, som spurte Charles om han hadde tenkt på å lage film. Videre spurte Charles meg om jeg hadde en idé, forteller Falke.

«Laura, or Scenes from a Common World» ble dermed til i samarbeid mellom disse tre kunstnerne, samt med kunstner Rebekah Wilkins-Pepiton, kostymedesigner Leslie Stamoolis, skuespiller Alexandra Kazazou og koreograf Daniel Han. I tillegg spiller Falkes sønn Charlie (10) i filmen, som varer i overkant av 36 minutter.

– Filmen ble spilt inn på Reinøya i fjor sommer. I filmen møter vi en kvinne – Laura – som kommer hjem og som prøver å komme nærmere minnene sine, og særlig minnet om en tapt kjærlighet, sier Falke.

Les vår anmeldelse av ”Historien om den sjenerte giganten”

– Nervepirrende

I utgangspunktet skulle Alexandra Kazazou være den eneste skuespilleren, men underveis så de at de trengte en til karakter – og her kom Charlie Falke (10) inn.

– Det var ganske nervepirrende, og det var vanskelig å glemme kameraet. Jeg ville gjerne gjøre en god jobb, forteller Charlie.

– Men Charles (Pepiton, regissør red.anm.) hjalp meg og sa at jeg skulle late som om kameraet ikke fantes. Da ble det lettere.

Til Cannes

På søndag reiser Damon og Charlie Falke til Cannes, der filmen skal vises på kunstfilmfestival. Festivalen går samtidig som den store Cannes-festivalen, og dermed er det mange store og viktige navn til stedet i byen. Men Falke er tydelig på at denne filmen tilhører en helt annen verden enn de store, kommersielle produksjonene.

– Det er veldig spennende at filmen er plukket ut til festivalen. I fjor ble det sendt inn 2.000 bidrag, og kun 27 ble plukket ut. I år ble 19 akseptert, og det er gøy at en liten Tromsø-film er en av dem, forteller Falke.

– I kunstfilm kan man adressere vanskelige spørsmål, samtidig som man holder en høy produksjonskvalitet. Teknikken er viktig. Dette er ikke en lett film, men det er en vakker film, mener han.