Glem «Terminator», «Mad Max» og andre postapokalyptiske filmer. «The Survivalist» er en film som skildrer sulten og desperasjonen blant mennesker som kommer etter at oljen- og folketallet i verden går til helvete.

Overlevelsesinstinkt

Martin McCann, som spiller hovedrollefiguren uten navn, spiller en paranoid mann med et voldsomt overlevelsesinstinkt, som bare vil verne om sitt lille skur og hans planter, som han livnærer seg på. En dag søker en gammel mor og hennes datter husly hos han. Men kan han stole på dem?

Utgangspunktet kan minne litt om «The Road» med Viggo Mortensen, men karakterene og historien er noe helt annet her.

Musikalsk fravær

Filmen er nervepirrende, ikke bare på grunn av et fantastisk detaljert lydbilde, men også fraværet av musikk og overdøvende stillhet. Man får nesten mer lyd av skuret som knirker i vinden enn man får fra rollefigurene som beveger seg.

Etter å ha sett den fikk jeg umiddelbart spørsmål om den var så skummel som den ser ut som, men dette er absolutt ingen skrekkfilm. Filmens styrke er derimot dens evne til å sjokkere med menneskelig egoisme og råskap. Samtidig er den veldig god på å bruke metaforer og kryssklipping til å forklare hva som skjer, selv om ikke hovedrollefigurene sier så mye.

Effekten av at filmen føles eklere og skumlere enn den egentlig er viser at filmskaperne spiller på mange riktige tråder. For når man tenker seg om i ettertid er det nesten ingen ekle bilder – men heller før og etter-bilder som viser oppbygging og resultat av en motbydelig eller ekkel handling.

Den nye Murphy?

Irske Martin McCann er rimelig fersk for oss nordmenn i film-sammenheng. Hans rolle i «The Survivalist» minner meg litt om inntrykket jeg fikk da irske Cillian Murphy spilte hovedrollen i «28 Days Later» i 2002. Veien videre for landsmannen ble, som alle husker, blant annet «Peaky Blinders», «Batman» og «Inception».

Kinnbeinene, øynene og formidlingen av følelser, selv om dialogene ikke alltid er til stede er slående lik hos McCann, som jeg spår vi får se mye mer av i fremtiden.