Da var det plutselig snart mai og Verdensteatret har sluppet sitt program for vårmåneden i Tromsø.

Spesielt fokus ligger naturlig nok på David Lynch, ettersom TV-serien «Twin Peaks» gjør comeback med sesong 3 på TV. I tillegg kommer det også en ny «Alien»-film fra Ridley Scott i mai - det markerer cinemateket med å vise «Alien 3», «Alien Ressurrection» og «Prometheus».

Her er Feedbacks anbefalinger til det filmrike programmet.

1. «Blue Velvet» (1986, David Lynch)

Dennis Hopper og Kyle MacLachlan storspiller i 1980-tallets mest kontroversielle film. Vold, sex og spenning er sentralt når David Lynch smeller til med «Blue Velvet». Det er riktignok noen år siden jeg så filmen sist, men hva er ikke bedre enn å synke ned i setet på gamle ærverdige Verdensteatret når denne klassikeren settes opp.

Det må også nevnes at både «Lost Highway», «Twin Peaks: Fire Walk With Me» og «Wild at Heart» vil vises på kinoen i løpet av mai måned.

2. «Sameblod» (2016, Amanda Kernell)

En ufattelig sterk fortelling om fjortenåringen Elle Marja, som blir utsatt for rasisme og rase-biologiske undersøkelser på 1930-tallet. En av de aller beste og sterkeste filmene jeg har sett i år. Anbefales på det aller varmeste!

3. «Score» (2017, Matt Schrader)

John Williams, Ennio Morricone, Danny Elfman og Hans Zimmer. Alle giganter innenfor filmmusikk. Verdensteatret har sikret seg norgespremiere på denne dokumentaren hvor vi inviteres inn i studioet til verdens ledende filmmusikkomponister. Et must om du stadig leter frem soundtracks på Spotify-kontoen din.

Resten av programmet kan du lese på Verdensteatrets hjemmeside

Kinosjef anbefaling:

«Lost Highway» (1997, David Lynch)

Etter å ha sett filmen mange ganger har «Lost Highway» endt opp som en av mine Lynch-favoritter – en film jeg fortsatt er nysgjerrig på. Jazzsaksofonisten Fred (Bill Pullman) finner en videokassett utenfor hjemmet sitt i Los Angeles, der han bor sammen med kona Renée (Patricia Arquette). På merkelig vis har noen filmet huset deres innenfra. Fred tar kontakt med politiet, som sliter med å finne ledetråder til en gjerningsmann. Snart dukker en ny video opp, og nå er innholdet langt mer forstyrrende: bildene viser at Fred tar livet av kona si, hvorpå han blir arrestert og havner i fengsel. Herfra og ut setter David Lynch virkelig inn sjettegiret, i sin audiovisuelle fremstilling av det påståtte drapets konsekvenser. «Lost Highway» er en estetisert rus for sansene, men som så ofte ellers hos Lynch utløses det skrekkmarinerte fyrverkeriet av rollefiguren(e)s emosjonelle bagasje.

- Sveinung Wålengen, leder for Verdensteatret