Dette er filmen som både går «Kill Bill», «Nikita», «Hardcore», «Mr. & Mrs. Smith», «Oldboy» og «The Long Kiss Goodnight» en høy gang, samtidig som den stjeler rått av sine forgjengere.

Blodig hevn står sentralt i stilige og blodsprengte actionthriller. Hovedpersonen, leiemorderen Sook-hee (Kim Ok-Vin), gjør en filmentré som må være en av de mest spektakulære actionscenene.

Filmen bruker førstepersonsperspektiv i den syv minutter lange åpningsscenen når gangstere bokstavelig talt på løpende bånd blir skutt, stukket, sparket og lemlestet på alle mulig tenkelige måter. Antallet drepte som ligger i det blodrøde kjølvannet mister man fort tellingen på.

Sook-hee er en ung jente oppvokst i Kina av hensynsløse kriminelle, trent til å drepe på kommando. En dramatisk hendelse bringer henne til Sør-Korea, hvor hun samtykker i at hun og andre unge kvinner opplæres i etterretning, med kampsport som viktigste punkt på timeplanen.

Selv om det er mye action her gis det imidlertid et visst rom for å roe ned adrenalinrushet når et melodrama inntreffer i filmens midtparti.

Etter en plastisk operasjon får Sook-hee tilbudet om et nytt liv, og slipper represalier for massakren mot å vie ti år av sitt liv som regjeringens hemmelige agent. Kjæresteforholdet hun innleder viser seg å være med en agent som opererer undercover...

I tillegg til åpningsscenen som kan ta pusten fra noen hver, er også en motorsykkelscene i en tunnel av det spektakulære slaget. Det hele toppes med en bilscene hvor Sook-hee har planta øksa i panseret med den ene hånden mens hun styrer bilen med den andre, i jakten på en buss med passasjerer som har kort tid igjen å leve.

TUNNELSCENE: Dette er en av flere spektakulære actionscener.

Vel inne i bussen er det duket for en actionfylt finale hvor knapt et bussete er tørt…for blod når det hele er over.

Hva som er motivet og meningen bak alle den tilsynelatende meningsløse volden, er ikke noe denne filmen dveler veldig mye med. Det er heller ikke alltid like lett å vite hvem som er venn og hvem som fiende.

Forsøket på forklare hovedpersonens bakgrunn fremstår fragmentert og forvirrer kanskje mer enn oppklarer Sook-hees voldseksesser i åpningssekvensen.

Selv om «The Villainess» står i gjeld til mang en kvinnelig hevnthriller, er den likevel en skikkelig tour de force for fans av sjangeren. Det er først og fremst en visuell fest. så det er bare å fylle opp popkorn-bøtta og gi seg hen i kinomørket.