Det nye norske filmåret starter med dramakomedien «Rett vest» laget av den unge og meget produktive filmregissøren Henrik Martin Dahlsbakken (28).

Gimle for tredje gang

Dahlsbakken har allerede en lang rekke kortfilmer bak seg, og hadde premiere på ikke mindre enn tre spillefilmer i 2015 («Å vende tilbake») og 2016 («Sensommer» og «Cave»).

I «Rett vest» får skuespillerveteranen Ingar Helge Gimle både spilt ut sine maskuline og feminine sider i rollen som Georg Margrethe. Gimle spilte også i to av Dahlsbakkens tidligere spillefilmer.

NM i quilting

Georg har mistet kona for noen måneder siden og gjennomgår en personlig krise etter tapet av ektefellen. Bedre blir det ikke den dagen sønnen Kasper (Benjamin Helstad) kommer hjem etter å ha fått sparken som vikarlærer på en barneskole.

Kona drev med quilting, og for komme seg bort fra et liv med drikking og sofasliting, drar han og sønnen til øya Ona for å representere Kaspers nylig avdøde mor i NM i quilting. Kasper børster støv av den gamle motorsykkelen i garasjen og med faren oppkledd i kvinneklær og sminke, drar de vestover.

Møter mange underveis

Underveis treffer de på tre rotløse jenter, en krakilsk familiefar (Henrik Mestad) og distré familiemor (Ine Jansen), og Georgs gammelkjæreste (Anne Krigsvoll) og hennes ektefelle (Reidar Sørensen). En underlig fremtoning av en lensmann (Per Schaanning) gjør også sitt til at turen til Ona ikke blir helt som planlagt.

Alt henger ikke helt på greip i «Rett vest», og det finnes plotthull i handlingen som ikke blir tettet underveis. Innledningsscenen hvor Kasper bokstavelig talt er nummeret fra å begynne å kline med rektoren som nettopp har gitt ham fyken, ender i tomme lufta.

At faren har transseksuelle tendenser kommer også veldig brått på, for å si det mildt. Plutselig kommer han bare gående i full damemundur; i kjole, parykk, sminke og det hele. At dette er en hang han har hatt lenge, blir ikke «avslørt» før langt ut i filmen.

FORELSKET: Georgs sønn Kasper (Benjamin Helstad) faller for en kvinnelig bensinstasjonsraner.

For familietrygt

Det går altså ikke helt rett vest for regissør Henrik Martin Dahlsbakken, for det finnes tilløp til humor og morsomme scener, musikk som underbygger feelgood-tonen som glimtvis er til stede, og det finnes tilløp til sårhet under humoren. Skuespillerveteranene er trygge og gode i sine roller.

Kanskje skulle unge Dahlsbakken tatt seg tid til å jobbe mer med manuset. «Rett vest» blir for familietrygt og snilt, litt mer fandenivoldsk humor og fantasi hadde gjort seg.