«Departed Glories» er et dobbeltalbum bestående av 17 låter som blir utgitt på 2XLP, CD og digitalt. Albumet utgis både nasjonalt og internasjonalt på norske Smalltown Supersound etter 16 år på det engelske plateselskapet Touch. «Departed Glories» slippes i Norge i forbindelse med at tromsøartisten opptrer på Øyafestivalen lørdag 13. august. Internasjonal releasedato er 23. september.

Og Biosphere skuffer ikke. Få kan gjennom musikk sette stemninger som denne nestoren innen technomusikken. Geir Jenssen har latt seg inspirere av en periode hvor han levde nær Wolski-skogen ved Krakow og historier som er knytta til denne vakre skogen som han daglig gikk turer i og sugde til seg stemninga i. Disse historiene går tilbake til både 2. verdenskrig hvor polske soldater ble henretta her, og ikke minst tilbake til 1200-tallet og den polske dronninga Bronislawa som flykta inn i skogen hvor hun sammen med noen nonner gjemte seg blant trærne for å slippe unna Tartarene som invaderte landet.

Jenssen trekker også fram stemningene i rundt 100 år gamle fotografi av fotopioneren Sergei Prokudin-Gorsky som ei inspirasjonskilde. Et av disse bildene hvor motivet er ei armensk kvinne i en skog i det nåværende Tyrkia, er brukt som albumets coverforside.

Alt dette er med på å prege musikken på dobbeltalbumet som godt kan høres som en sammenhengende helhet. Stemningene som skapes er vakre, men kan også ha en litt truende undertone i de ofte dvelende og sakte utviklende låtene. Biosphere tar oss med inn i et vakkert, men også urolig mørke. Han gir oss en meditativ skjønnhet vi kan synke inn i, men som samtidig også gir oss en nagende uro som gjør at vi likevel ikke helt våger å slippe taket helt i vår virkelige verden.

Albumet har mye som kan refereres til tidligere utgivelser av Biosphere; hans lydunivers som beveger seg fra det kjølige atmosfæriske og eteriske til det mer tempererte og dynamiske. Her er mye som peker fremover mot en stadig mer teknologisert verden.

Men hans uttalte inspirasjonskilder gir ham også en anledning til å være musikalsk tilbakeskuende. Her gir han oss melodiske elementer som kan minne om gregoriansk middelaldersang, som historiske dronning Bronislawa kunne ha hørt. Han har også sampla polsk og ukrainsk vokal folkemusikk som så er blitt fragmentert og fordreid og satt inn som elementer i hans eget lydunivers. Slik utvider Biosphere det musikalske uttrykket og skaper en spenning jeg ellers ofte savner i den ambiente delen av elektronikamusikken.

«Departed Glories» er et godt gjennomført album. Geir Jenssen har en egen evne til å ta lytteren med på ei musikalsk reise som samtidig blir ei reise inn i vårt eget sinn. Med andre ord; han klarer å få musikken sin til å bety noe for oss.