Det tyske jazzmagasinet «Jazzthing» er i gang med en serie de kaller «European Jazz Legends» med presentasjoner i magasinet som senere samles i bokform. Som en del av presentasjonen gis det også ut plater med «legendene». Som nummer seks i serien står nå den norske bassnestoren Arild Andersen for tur. Tidligere har «Jazzthing» presentert en tilsvarende serie med amerikanske jazzlegender.

Til albumet «The Rose Window – Live at Theater Gütersloh», har Arild Andersen satt sammen en helt ny trio med Helge Lien på piano og Gard Nilssen på trommer.

Sammen presenterer de seks låter signert Arild Andersen; noe er nytt, men her er også plass til nye versjoner av låter tidligere utgitt, som velkjente «Hyperborean», tittellåten på en ECM-utgivelse fra 1997. I tillegg avsluttes plata med et sju minutters intervju med Andersen, gjort av journalisten Götz Bühler.

Som naturlig er på en utgivelse som dette, gis det god plass til hovedpersonen. Gjennom låtutvalget får vi høre spennet i han kvaliteter, både som komponist og bassist. Her er vakre ballader som «The Day» og «Dreamhorse» som presenterer Arild Andersen som lyrikeren, og i den andre enden av skalaen, hans funky og groovy «Outhouse» fra 1970-tallet hvor den lekne Arild Andersen får utfolde seg.

Slik får vi også demonstrert den unike sound Andersen har som bassist, hans personlige stemme som gjør at vi kan nikke gjenkjennende og si at det er ingen tvil; dette er Arild Andersen og kan ikke være noen andre.

Men dette avhenger også av at vi her får høre tre musikere som spiller på lag, samtidig som Helge Lien og Gard Nilssen også gjennom sine kvaliteter og musikalske ideer kan utfordre Arild Andersen og gi han motstand når han strekker strikken. Resultatet er en legende verdig.

ARILD ANDERSEN «The Rose Window» (Intuition/Musikklosen)