BEL CANTO «Grass Mint Crisp»

UKAS LÅT: Comeback er en risikosport. I alle fall om man ønsker å oppnå samme kunstneriske kvalitet, om ikke like stor suksess, som i fordums storhetstider.

Bel Canto er et navn det automatisk vil bli knyttet enorme forventinger til. I alle fall fra generasjonen av lyttere som husker hvor annerledes trioen, som etter hvert ble en duo, låt på 80- og 90-tallet.

Hvordan vil Tromsø-bandet fremstå nå som ørene har blitt vant til et mylder av forskjellige elektroniske sjangre, pluss et vell av eksotisk tonekunst fra alle verdenshjørner?

I et intervju i 2022 åpnet Nils Johansen døra for potensielle bidrag fra originalmedlem Geir Jenssen, i dette comebacket. Første smakebit av «nye» Bel Canto befinner seg et godt stykke unna den eksperimentelle mystikken Jenssen formidler gjennom sitt alter ego Biosphere.

Og det er ikke gudfaren til sub-arktisk ambient, men en annen gammel ringrev, Erik Ljunggren, som har dratt frem synthen for å bistå Johansen og Anneli Drecker på denne låten.

«Grass Mint Crisp» viser at Bel Canto har hatt to trumfkort liggende i baklomma, i løpet av bandets 22 år lange albumpause.

Nummer én: Bel Canto var i bunn og grunn et popband, og her hører vi at Nils Johansen og Anneli Drecker fortsatt kan trylle frem en god popmelodi. Som på flere av bandets tidligere hits er det en opprinnelig uforutsigbarhet i musikken, som allikevel setter seg godt i hjernen etter flere gjenhør.

Nummer to: Anneli Dreckers stemme har på ingen måte tapt seg. Sangeren har tross alt holdt seg i aktivitet, med de flotte soloplatene «Rocks & Straws» og «Revelation for Personal Use» som resultat, samt samarbeidsprosjekter med blant andre Ketil Bjørnstad.

Drecker fyller denne låten med varme, på uanstrengt vis. Hun synger som om dette er en nattasang til barna sine. Eller er det et farvel; en historie om å gi slipp på noen man er nær? Noe sårt ligger latent under den fløyelsmyke overflata.

Det er riktig nok flere lag av fløyel rundt denne melodien. Og her kommer ankepunktet mot Bel Cantos comebacklåt: Den er tilnærmet friksjonsløs. Et nokså subtilt refreng er helt greit, men jeg savner litt dramatikk. Det er bittersøtt, men vi hadde tålt litt mer smak i sausen.

«Grass Mint Crisp» viser at Anneli Drecker og Nils Johansen ønsker å bevare egenarten i Bel Canto. Jeg er spent på om de også utvikler uttrykket duoen nå har patent på, med sitt kommende album.