TROMSØ/PARIS: Han har reist verden rundt i arbeidet med «Unsongs», som har resultert i et konseptalbum med tolkninger av låter som er eller har vært sensurerte eller forbudte. Arbeidet har også resultert i en nettside, der artisten går i dybden i form av en dokumentar med intervjuer og historiene bak låtene, som er hentet fra alle verdenshjørner.Feedback fikk tak i Moddi på formiddagen før hans turnéstart i Paris. Artisten uttrykte stor iver etter å få presentere sitt «Unsongs»-prosjekt fra scenekanten.

– I Tromsø blir det stas å vise fram plata slik den skal høres ut, med Arkhangelsk kammerorkester og den samme storheten som man finner i det musikalske innholdet. Jeg er ganske spent, siden vi kun har en dags øving med dem på forhånd, men vi snakker jo om nordkalottens beste orkester – så det går nok sikkert bra!

– Hvordan fikk du ideen til plata og konseptet «Unsongs»?– Det startet med Birgitte Grimstad sin låt om den israelske offiseren Eli Geva, som hun ble nektet å fremføre på sin Israel-turne i 1982. Den er så fantastisk vakker og kraftfull, men ble liggende i bunnen av en skuff. Dette gjorde meg nysgjerrig på musikk folk ikke har fått høre. Det er en fellesnevner i alle låtene – de har ikke bare vært sensurerte, men er fantastisk vakre kunstverk i seg selv.– Albumet var ferdig for nesten et år siden, men i arbeidet med dokumentarprosjektet har vi reist til alle landene for å snakke med låtskriverne og overlevende fra konfliktene.

– Hvorfor tar du opp kampen mot sensur av musikk?– Jeg tar ikke opp kampen, selv om mange viker til å tro det. Jeg har ikke gått inn i dette prosjektet som aktivist, men som lytter.

– Hvordan jobbet du med oversettingen av tekstene? Nå går jeg ut ifra at du ikke arabisk og russisk flytende.– Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har vært avhengig av ekstremt mange hjelpere, så dette har vært en skikkelig dugnadsprosess. Mesteparten av jobben er gjort via sosiale medier, sammen med mennesker fra hele verden, så jeg kunne neppe ha gjort dette for ti års tid siden.

– Står du inne for det tekstmessige innholdet på samtlige låter på «Unsongs»?– Jeg står ikke inne for det tekstmessige på noen av dem. Det ville ikke vært rett av meg å velge side i de forskjellige konfliktene. Jeg har ikke forutsetninger til å sette meg godt nok inn i alles situasjon, men tanken er at disse låtene er viktige bidrag i den offentlige debatten.

– Hvordan har du valgt ut de tolv låtene? Du har vel neppe tastet «forbudt» inn på Google?– Det har jeg også gjort, hehe! Men da er man igjen prisgitt Google sine egne sensurmekanikker. Jeg har brukt et «potpurri» av kilder; alt fra hjelpere på hvert sitt nes jorda rundt, til bøker, magasiner, museer og gamle arkiver. Den samiske låten på plata er for eksempel hentet fra en oppgave av Harald Gaski ved Universitetet i Tromsø.

– Frykter du å møte problemer eller bråk på turne med dette låtmaterialet?– Vi har møtt masse motstand allerede. Hele prosjektet startet fordi vi ble nektet å komme inn i kirka ved Grense-Jakobselv for å spille inn «Punk Prayer». Kate Bush-låten på plata ble bannlyst av BBC under Falklandskrigen, men vi fikk ikke lov til å fremføre vår versjon nå heller.– Låten av Liu Xiaobo gjør at jeg ikke er velkommen i Kina, og mange av musikerne på plata har ønsket å være anonyme på grunn av den låten. Hun som lagde coverdesignet måtte trekke navnet sitt fra plata, etter press fra egen familie.

– Gjør den internasjonale oppmerksomheten rundt «Unsongs» prosjektet til en suksess?– Det kommer an på hvordan man måler suksess, og det er litt vanskelig å være fornøyd når man ikke engang har startet turneen.

– Selve musikken er egentlig ikke så annerledes enn tidligere Moddi-plater – eller hva mener du?– Visesjangeren er mektige greier, og jeg synes den er helt overlegen i formidlingen av budskap. Det er et takknemlig uttrykk. Forskjellige sjangervalg gjør jo at innholdet kan bli veldig utsatt. Jeg synes egentlig ikke at Pussy Riot får budskapet sitt ordentlig igjennom, i sin versjon av «Punk Prayer». Budskapet blir litt gjemt bak støy og sirkus, synes jeg.

– Hva har målet vært, i arbeidet med «Unsongs»?

– Jeg vil vise meg selv og lytterne at verden er ganske stor og vakker. Mange er redde for alt som rører seg utenfor sitt eget nabolag. For min del, tar musikken meg tilbake til den trygge, gode verdenen som jeg vokste opp i.– Sangene har åpnet dører til helt andre musikkulturer, i en tid hvor grensene blir større. Jeg håper at disse låtene kan hjelpe folk til å finne sammen.

KONSERT: Moddi, her avbildet under Buktafestivalen i 2012, spiller i Tromsø denne høsten. Foto: Tor Farstad