Grattis med god mottakelse på «Alt Gir Mening». Hva driver du med nå om dagen?

– Takk! Akkurat nå så er festivalsesongen over, og det blir mye turnering for å gjøre klubbkonserter. I tillegg så holder vi på med en nettserie som heter «Ekte mann», som, vi har jobbet med i godt over et år.

– Ja, Joddski slapp jo en lignende «mockumentary» for et år siden. Nå kommer du etter?

– Nei, begynte arbeidet med denne før Joddski, og jeg var jo med i filmen hans. Derfor flirte jeg litt når Joddski spurte om jeg ville være med i den. Forskjellen er at vi later ikke som om dette er ekte. Uten å røpe så mye kan jeg jo si at ting etter hvert vil ting utvikle seg og bli ... annerledes.

– Du har jo vært i Tromsø flere ganger. Blant annet med gruppa «Tiern og Lars» i 2006. Har du noen minner fra å spille i byen da?

– Ja, det var under By:larm. jeg tror det må ha vært første gang jeg spilte i byen. Vi spilte på Kaos, og det var intimt og lavt under taket med sykt god stemning. Den konserten var første gangen jeg møtte rapperen Arif, som var der av en eller annen grunn. Vi også spilte på en ungdomsklubb med en klamydiastasjon. Alle snakket om at det var så mye klamydia i Tromsø. Jeg husker at vi gjorde et radiointervju med National Rap Show, mens vi var på en fest.

Intervjuet du sikter til er vel der din makker sier «jeg er her i Tromsø folkene ser ut som polar-bjørn man, fuck asså ... you is a penguin lookin motherfucker!». Er det enda en passende beskrivelse av tromsøværinger?

– Haha, stemmer, det er lenge siden. Neida, folkene i Nord-Norge er alltid kul på konsert. Det er kanskje en klisjé, men de drikker masse. Jeg vet ikke om det handler om at de er sulteforet på underholdning, eller om drikkekultur.

– Tilbake til dine tidligere dager med Tiern og Lars, og undergrunnsklassikere som «Kompis med bil». Hvordan husker du tilbake på den tida nå?

– Ja, Kompis med bil er en klassiker! Jeg har ikke noe kontakt med Tiern nå lenger, men jeg snakket faktisk med Leo her om dagen om de gamle sangene. Det var vår første erfaring med å spille inn musikk. Alt var veldig løssluppent og vi hadde en urokkelig tro på oss selv, og synes alt vi gjorde var sykt fett selv om det kanskje ikke alltid var det. Jeg misunner den innstillingen, hvor vi bare produserte masse sanger, skrev vers og fant beats på nettet for å rappe over, uten å overtenke ting. Alt var veldig spontant og impulsivt. Nå er det hele tiden perfeksjonering, og møysommelighet. Når alt skal perfeksjoneres mister man fort den lette og gode «spiriten».

– Hva er dine tanker om nordnorsk rap?

– Matsen (Mats Dawg) er helt fantastisk, og så har jeg sans for Klish og Sorte Beats som holder på. Jeg har alltid vært veldig fan av RSP, men har ikke han begynt med noe bluegrass-greier nå? Så må jeg også nevne Joddski, eller Jørg-1, som rappet på norsk tidlig og var en stor inspirasjon.

– Du har gjort flere sanger med Joddski. Men hvordan var det å samarbeide med han som ung rapper for første gang på midten av to tusen tallet?

– Det var dritstort. Første gangen var på mikstapen «Frykt og avsky i Bergen». Vi dro hjem til studioet til Poppa Lars i Oslo, og vi hadde gjort klart et vers og var opptatt av at det måte være bra. Jeg var ganske nervøs, men prøvde å late som ingenting.

– Det skjer mye spennende i Bergen og NMG/G-huset om dagen. Mange unge rappere, som Dårlig Vane og Kamelen slår seg opp, men også ting som ikke er NMG, som Hester V75. Selv om vi har tatt noen under vingen, så er det kult at det er folk som også gjør ting helt uavhengig av oss. Det viser at det er et ekte og godt hip-hopmiljø i byen. Det føles jævlig bra å ha vært med på å skape det, selv om det er begrenset hva jeg kan ta æren for. Folk som Girsom og Klubb Kok og Vibbefanger har skapt et miljø hvor folk kan slippe til.

– Fremover skal jeg gi ut en del singler, og samarbeide med nye rappere jeg liker. I tillegg vil gjøre noen samarbeid med artister innenfor andre sjangre som kanskje ikke er så opplagt. Fredag slipper faktisk Kaja Gunnufsen ut skive, og jeg er med på ei låt der.

– Men du, hva står egentlig NMG for? Er det, som ryktene vil ha det til, Nede Med Gjengen?

– Det er hemmelig. Det kan stå for det, men det kan også stå for «nordmenn med hjelm» NMG kan stå for mye rart, men det er ingen som egentlig vet, forutenom de som er med i gjengen

På flere av låtene dine så har du «samples» fra poeter og andre musikere. Hvordan velger du ut samplene?

– Det blir jo ting jeg synes høres kult ut. I tillegg så er det jo begrenset av hva jeg finner på YouTube, hehe. Men sånn som Olav H. Hauge er jo vanvittig bra. Tidligere i karrieren så har det blitt en del sampling av andre norske låter, og særlig lokale greier. Sånn som på låta «Eg e fra Bergen». Det handler om å finne norske ting som passer inn i sammenheng. Samling er et veldig brett begrep, og det hender også at jeg finner tekstlinjer som jeg klipper og limer, eller oversetter til norsk, og endrer på.

– Til slutt: Du rapper ofte om å «holde det gate» og «streeten». Er det veldig «gate» å spille på et fancy hotell som The Edge?

– Ja, er det ikke det? Jeg bare utvider gatebegrepet. Akkurat det med å «holde det ekte» er likegyldig for meg. Man skal ikke tolke alle linjer rett fram. Jeg liker forskjellig musikk, både mykere og hardere, og det vil også prege musikken jeg lager

.

RAKETTNATT: Lars Vaular spilte i Tromsø under fjorårets Rakettnatt