Ingressen er ikke et angrep på NRK P3s nåværende musikksjef Mats Borch Bugge, ei heller et rop om kvotering på bakgrunn av kjønn og identitet, men snarere et utsagn ledelsen i NRK Radio bør ta inn over seg. Som rikskringkastingens selverklærte ungdomskanal trenger P3 friskt blod og nye idéer.

Kanalen innehar nemlig en betydelig maktposisjon i det jungelpregede markedet, der et mylder av nye, norske artister slåss for oppmerksomheten – i en tid der andre redaksjonelle medier i gjennomsnitt kutter ned på dekningen av musikk.

P3 burde være en kanal både for og av ungdom. I dag ligner den faretruende mye på sin yngre, dummere halvbror mP3, med noen bisarre «vi har prøvd å breake dem i ti år allerede»-artister som The Wombats og Mikhael Paskalev kastet inn i miksen for variasjonens skyld.

Stillingen som kanalens musikksjef bør være et åremål på for eksempel tre år, og ikke en beskyttet tittel. Mats Borch Bugge har vært musikksjef siden våren 2009. Da hadde han allerede vært P3-ansatt i syv år. Og hvis 2009 ikke virker som så altfor lenge siden, kan vi for perspektivets skyld nevne at Spotify nettopp var lansert på markedet da Bugge overtok ansvaret.

Bugge har faktisk sittet på kanalens musikkmakt lenger enn forgjengeren Håkon Moslet, som i sin tid gjorde kanalens musikkprofil mer kommersiell og «lyttervennlig». Moslet ble i 2009 sparket oppover i NRK-systemet, til Ung-leder, men søkte uten suksess på den åpenbart attraktive stillinga som P3-redaktør i 2016.

NRK har bør ha nok kontorer og stillinger til å kunne omplassere abdiserende musikksjefer før alderen gir dem DILF-status. Når man bikker førti, burde pensjonsalderen for lengst ha innhentet P3s musikksjef, da ingen er tjent med at denne rollen fylles av han onkelen som lager flau stemning med å skulle være en av «kidsa».

At Kristin Winsents i fire år har sittet som musikksjef i NRKs radiokanal P13, er allikevel ikke en del av samme problemstilling. P13 sin målgruppe er ikke ungdommer, men musikkinteresserte folk i alle aldre – og Winsents’ betydelige erfaring som musikkjournalist vil naturlig nok komme «nerdepublikummet» til gode.

Forrige uke la Medietilsynet fram tall som viste at lyttertallene for landets radiokanaler fortsetter å synke dramatisk. Disse tallene synker aller mest for NRK. Jeg tviler på at P3 er kanalen som vil rammes hardest som følge av DAB-revolusjonen, men selv om jeg ikke bryr meg nevneverdig om selve kanalen er deres sendeflater og dertil hørende lyttertall uerstattelig for unge, norske artister.

Gubbeveldet er et strukturelt problem som P3 straks bør nøste opp i, mens kanalen fortsatt oppfattes som relevant av mange. Hilsen Helge (37): Hvit, mannlig musikkjournalist.