Svart magi fra knalltøff trio

Hedvig Mollestad Trio sendte vår anmelder inn i et hypnotisk velvære under Buktafestivlen fredag.
Høygravide Hedvig Mollestad Thomassen og hennes trio sørget for både trøkk og hypnotisk velvære under Buktafestivalen fredag.
            (Foto: Håkon Steinmo)

Høygravide Hedvig Mollestad Thomassen og hennes trio sørget for både trøkk og hypnotisk velvære under Buktafestivalen fredag.Foto: Håkon Steinmo

Instrumentalmusikk er en vanskelig øvelse fra scenekanten. I alle fall på en rockfestival, der brorparten av publikum foretrekker å synge med på refrengene, og er vante med et minimum av improvisasjon. Hedvig Mollestad Thomassen og hennes to medspillere taklet denne utfordringen – med glans, attpåtil – fredag kveld.

Hedvig er utdannet jazzgitarist, noe som delvis forklarer hennes stålkontroll på strengeleken, men hennes trio har alltid hatt en – i mangel på et bedre ord – rocka tilnærming til eget låtmateriale. Hun har da også tidligere spilt i flere reinspikka rockband. Etter at Geir Sundstøl og Amund Maarud herjet i supergitaristmodus med Stein Torleif Bjella torsdag, svingte Hedvig plekteret med minst like stor overbevisning denne kvelden.

Jeg har stor sans for trioens to siste album «Black Stabat Mater» og liveplata «Evil in Oslo», og førstnevnte står for halvparten av det (litt for) korte settet fredag kveld. Fra første anslag sendes publikum ut på en reise der mystikk, trøkk og spilleglede blir stikkordene. Bandet evner å være utadvendte, samtidig som de åpenbart er i sin egen lille boble.

Selv om sola skinner, og Dovregubbens Hall er langt unna, føles konserten som en messe. Svart eller ei, Hedvig Mollestad trio sørget for mye magi på festivalens nest største scene. Periodevis sørger de tre for å sende meg inn i et slags hypnotisk velvære.

I den grad man skal driste seg til å beskrive Hedvigs stil, er en krysning av Hendrix og Terje Rypdal i alle fall ikke helt på jordet. Hun går aldri i den samme fella som mange rockgitarister snubler nedi: Å bry seg mer om effektbrettet enn selve spillet.

Bassist Ellen Brekken og trommis Ivar Loe Bjørnstad får da også sine muligheter til å skinne i rampelyset. Sistnevnte sørger for måping hos undertegnede, idet hun plukker opp kontrabassen og dundrer ut den tyngste bassoloen jeg noensinne har hørt. Hedvig Mollestad er allikevel ikke et band kun for gitarnørds og konservatoriefolk. Hvis noen andre klarer å duplisere det utrolig fete groovet disse tre pumper ut under «In the Court of the Trolls» i løpet av denne festivalen, vil jeg bli positivt overrasket.

At frontkvinnens fysikk avslører at hun er høygravid, gjør Hedvig Mollestad Trio sin opptreden enda mer imponerende. Og tenk, for et heldig barn! Å få oppleve så bra konserter som dette, attpåtil før man kommer til verden må da være et fortrinn under oppveksten.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.