Arbeidet overtid for Afrika

Mens resten av byen feiret karnevalet i 1985 måtte denne gjengen arbeide overtid for å rekke å bli med på samleplata «Sammen for livet», mens Sverre Kjelsberg skulle hentes med helikopter!
TROMSØ FOR AFRIKA: Koret ble spilt inn på lørdag «kryr av kjente tromsøartister». Kan det være Torbjørn Brandeggen som rager et hode høyere enn de andre bakerst til venstre? Det ser også ut som Steinar Albrigtsen gjemmer seg som nr. to fra høyre. Produsent Arvid Esperøe deltok også og er nr. syv fra høyre. Foto: Jørn Berger Nyvold 

TROMSØ FOR AFRIKA: Koret ble spilt inn på lørdag «kryr av kjente tromsøartister». Kan det være Torbjørn Brandeggen som rager et hode høyere enn de andre bakerst til venstre? Det ser også ut som Steinar Albrigtsen gjemmer seg som nr. to fra høyre. Produsent Arvid Esperøe deltok også og er nr. syv fra høyre. Foto: Jørn Berger Nyvold 

Torsdag 30. mai 1985 kommer Bladet Tromsø med sjokkerende nyheter:

Tromsøartistenes bidrag til plata «Sammen for livet» som samlet inn penger til de sultrammede i Afrika, kom kanskje ikke til å rekke tidsfristen for å bli med på plata.

– Etter at man her i Tromsø har gått fram og tilbake og forsøkt å mikse til de opptakene som ble gjort for vel en måned siden har man gitt opp og hentet profesjonell hjelp utenfra, skriver Per Kristian Olsen.

Nytt arrangement

Låten, «Nothing Remains Forever», hadde fått nytt arrangement signert Arvid Esperøe og David Chocron og Esperøe var allerede på vei oppover for å stå for nyinnspillinga.

– Det går, sa Esperøe til «Tromsø» fredag 31. mai.

Da sto han foran ei maratonhelg med innspilling, miksing og mastring og en kamp mot klokka. 5:30 måtte han nemlig sitte på Oslo-flyet for å rekke tidsfristen som Helge Gaarder i Forente Artister truet med.

Esperøe, som hadde vært aktiv både politisk og musikalsk i Tromsø før han gjorde osloværing av seg, hadde tiltro til at det skulle gå.

Helikopter fra Senja?

– Det vil rent musikalsk være en enorm stimulans for musikkmiljøet i Tromsø å være med på denne plata. Man får markert seg og vist at Tromsø ikke er noen avkrok. Det kan hende det blir sent, men i denne bransjen er åttetimersdagen noe vi leser om i historieboka.

Men utfordringene sto i kø. Sverre Kjelsberg som var en av solistene befant seg på Senja. Planene var klare for å hente ham med helikopter slo feil og han kom ikke fram til Tromsø Lydstudio før klokka 23 søndags kveld. Imens sto David Chocron som også hadde flyttet ned til Oslo i stadig telefonisk kontakt med studio i Tromsø.

Kompet ble lagt ned på fredag og på lørdag ble «koret på vel 30 mennesker lagt på bånd firstemt». Solistene som i tillegg til Kjelsberg inkluderte Jørn Hoel, Britt Eva Løkkemo, Kjell Pettersen, Merethe Mikkelsen, Tove Mack, Steinar Albrigtsen, Tor Kjelsberg, Steinar Rølvåg og Torbjørn Brandeggen, skulle spilles inn på søndag. Sistnevnte var en av initiativtakerne til tromsøartistenes bidrag.

Morraflyet

Deretter skulle miksingen begynne og man kom til å arbeide hele natta fram til Esperøe måtte forlate studioet for å nå flyet.

– Og dersom hvis så fremt i fall alt gikk bra, satt en trøtt produsent på morraflyet i dag med lydbånd under armen, skrev Truls Meland i avisa vår den 3. juni 1985.

– Artister og teknikere stilte opp og gjorde sine ting om igjen, og alle tro til med helhjertet innsats, sa Torbjørn Brandeggen

Og det må ha gått bra til slutt. «Nothing Remains Forever» ble siste låt på samleplata, kreditert «Sverre Kjelsberg/ Dig The Trig/ No Cheese Please og Tromsø Rhythm'n Blues Band.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.