Beste konsert i Tromsø bys historie?

Sco og Swallow alene på scenen

Vår anmelder sparte ikke på kruttet i sin omtale av jazzlegendene John Scofield og Steve Swallows tomannskonsert på Paletten i 1985.
NERVER? Steve Swallow (til venstre) og John Scofield på Paletten i 1985. Der var det ikke mange sommerfugler i magen å spore i forkant av kveldens konsert. Foto: Yngve Nilssen 

NERVER? Steve Swallow (til venstre) og John Scofield på Paletten i 1985. Der var det ikke mange sommerfugler i magen å spore i forkant av kveldens konsert. Foto: Yngve Nilssen 

– Nå er det forbundet med en viss fare å utrope denne konserten til «den beste i Tromsø bys historie noensinne.» Likevel våger jeg den påstand at det vil gå lenge til musikkpublikum får oppleve noe lignende, skrev «Tromsøs» journalist Yngve Nilssen den 3. oktober 1985.

Sitatet falt etter at Nilssen hadde vært på konsert med gitarist John «Sco» Scofield og bassist Steve Swallow og det er jo hyggelig å rapportere om en konsert som levde opp til forventningene Nilssen hadde bygget opp siden september da han skrev om konserten første gang.

Tilnærmet perfekt teknikk

– Allerede fra starten av viste bassist Swallow og gitarist Scofield at de innehar tilnærmet perfekt teknikk. Når den blir kombinert med fin musikkforståelse må resultatet bli bra, skrev Nilssen i 1985.

iTromsøs kulturjournalist Helge Matland var selv til stede på konserten og kjenner igjen bildene umiddelbart. Han stiller seg en smule kritisk til Nilssens panegyriske karakteristikk av konserten.

– Nei, om det var den beste noensinne vet jeg ikke, men det var en bra konsert med to musikere som hadde spilt mye sammen. Det kunne man høre. Og så var det jo sporty av dem å ta turen til Tromsø, sier Matland, som på den tiden arbeidet som sportsjournalist i avisa.

LES OGSÅ: Tromsøs første outlaw

Jazzbassens far?

Både Scofield og Swallow hadde opparbeidet seg solide rykter på ulike jazzscener. Scofield var blant annet kjent som gitarist for Miles Davis i tillegg til sine samarbeid med Charles Mingus, Herbie Hancock, Pat Metheny, Billy Cobham og Jaco Pastorius. Swallow som tidlig på 70-tallet var en av de første til å forkaste kontrabassen til fordel for elektrisk femstrengersbass spilt med plekter (av kobber, må vite), regnes av mange som en av den moderne jazzbassens fedre.

LES OGSÅ: Pornovrøvl fra Karlsøy

Lyttende publikum

– Frykten for at det skulle virke «tomt» ettersom de ikke hadde trommer med var uberettiget. Det låt som langt flere enn to menn sto bak det produkt som kom ut av høytalerne. Publikum på sin side satt stille og lyttet – en sjelden opplevelse i konsertbyen Tromsø. Jeg tror dette kom av at den serverte musikk holdt høy klasse. Begge musikerne la for dagen en imponerende teknikk og behersker samtidig flere stilarter. Dette gjør at de appellerer til unge så vel som gamle jazzfrelste, fortsetter han. Selv var nok Nilssen i den siste kategorien, noe som forklarer hans entusiasme.

Scofield har etter denne konserten besøkt Tromsø flere ganger, sist i 2012 på Driv. Da sto Swallow også på scenen sammen med ham i John Scofield Trio, mens Helge Matland skrev om konserten.

LES ALLE Feedbacks Musikkminner


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.