Det er ikke til å komme forbi: 1990-tallet var housemusikkens og dansegulvenes tiår. Etter hvert som housen spredte seg fra Chicago og land etter land oppdaget sjangeren, skapte «den nye punken» flere viktige musikkscener rundt omkring i verden. Tromsø ble en av disse.

Men kom virkelig Norges første houseplate fra Tromsø? Ifølge Vidar Hanssen i plateselskapet Beatservice Records finnes det liten tvil.

– Tromsø-artistene var først til å lage house i Norge. Lenge var det nesten bare tromsøfolk som drev med elektronisk musikk. Rundt 1989 var det mange parallelle ting som skjedde, men «The North Pole by Submarine» var definitivt det første norske house-albumet, sier Hanssen til Feedback.

Bleeps første utgivelser var såkalte maxi-singler og disse regner vi ikke med. «Tromsø» omtaler plata den 2. mars 1990 og journalist Baard O. Aakvaag er veldig positiv.

– Ved hjelp av synthesizere og et utall rytmemaskiner har Geir Jenssen tryllet fram de mest merksnodige låter på sin plate. På grunn av de relativt enkle melodiene, kan platen godt fungere som introduksjon til Housemusikken. Norges aller første Housealbum anbefales på det varmeste, var dommen hans.

Det synes tydeligvis også Hanssen som tar plata fram fra tid til annen.

– Den er ikke like klassisk som Biosphere. Det er nesten som om Bleep var en test, mens Biosphere var det endelige resultatet. Men Bleep er morsom, kul og veldig tidstypisk. En bra representant for New Beat.

Som var en kortlevd avart av Acid House, må vite. For oss musikknerder er sjangre alltid en kilde til debatt, uansett musikkstil, og elektronikafolket er intet unntak.

– Det kan være litt håpløst for oss som forsøker å danne oss en oversikt over det som skjer, men er vel et utslag av en scene med mange forskjellige retninger, sier Hanssen.

For eksempel kan «elektronika» beskrive en musikkstil som mer introspektiv og langt fra like dansevennlige som house, samtidig som at det kan brukes som et samlebegrep for all elektronisk musikk, inkludert house.

Tromsø var lenge kjent for sin innovative elektroniske musikkscene og ifølge Hanssen har mange forsøkt å forklare fremveksten av et slikt miljø.

– Det har vel litt med tilfeldigheter å gjøre, men musikktypen var veldig i tida og folk i den alternative musikkscenen bestilte plater med alternativ elektronisk musikk fra utlandet. Dessuten var synther begynt å bli så billige at de var tilgjengelig for folk flest, og det var en del elektroniske instrumenter i omløp i gutterom og øvingslokaler. Også skal vi ikke se bort fra hvor viktige Bel Cantos rolle som brekkstang og brubyggere har vært. Ikke bare med musikken de laget, men også musikken de tok med seg fra Tromsø ned til Europa.

«The North Pole by Submarine» kom for eksempel ut på SSR Records, som er et underbruk av Bel Cantos første plateselskap, belgiske Crammed Records.

Så, om du liker Acid house, Ambient, Balearic beat, Baltimore club, Bassline, Chicago house, Complextro, Deep house, Diva, Electro, Fidget, Garage, Gqomu, Glitch, Kwaito, Latin, Madchester, Minimal, Moombahton, Progressive, Tech, Tribal eller Tropical House (for å nevne noen av housens undersjangre) vit dette: For Norges del, startet det hele i Tromsø.

Nå har imidlertid senteret i elektronikamiljøet flyttet seg til Oslo.

– Tromsø har ikke lenger den statusen som vi engang hadde, selv om det fremdeles skjer mye her i byen. I dag har ungdom andre muligheter enn det vi hadde, blant annet gjennom Tvibit som jo er et flott tilbud for musikkinteressert ungdom. Og DJs og elektronisk musikk har gode kår på byens mange cafe-klubber, og ikke minst på Insomnia-festivalen, avslutter Hanssen.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.