Aase Nordmo Løvberg (1923-2013):

Sangeren som fikk det til å regne gull

Aase Nordmo Løvberg lyktes i å bli profet, ikke bare i eget land, men også i egen landsdel og på egen hjemplass.
PUBLIKUMSFAVORITT: Aase Nordmo Løvberg høstet også gode kritikker for sine konserter, som i «Tromsø» i 1962. En annen anmelder kalte en konsert for «Fortryllelsens time», mens i Stockholm i 1952 skrev en av Sveriges strengeste kritikere at det «regnet gull» under konserten. Samme år ble hun ansatt ved «Kungliga Operan». Bildet er fra Presseshowet i 1973. Arkivfoto
            (Foto: Arkivfoto)

PUBLIKUMSFAVORITT: Aase Nordmo Løvberg høstet også gode kritikker for sine konserter, som i «Tromsø» i 1962. En annen anmelder kalte en konsert for «Fortryllelsens time», mens i Stockholm i 1952 skrev en av Sveriges strengeste kritikere at det «regnet gull» under konserten. Samme år ble hun ansatt ved «Kungliga Operan». Bildet er fra Presseshowet i 1973. ArkivfotoFoto: Arkivfoto

Det kom tydelig fram da sangerinnen fra Målselv, som anses som en av Norges ledende sopraner på andre halvdel av 1900-tallet, holdt konsert i Tromsø den 6. oktober 1962.

– Det var tydelig noe ekstra var i gjære lørdag kveld. Allerede lenge før kl. 19 begynte folk å strømme til Domkirken for å sikre seg en plass. [ ...] alt som kunne krype og gå var på ferde. Luften dirret av forventning, skriver Eka Ingebrigtsen i «Tromsø» den 8. oktober.

Etter et variert program bestående av religiøse folketoner, klassiske svisker og en egen avdeling med moderne norske komponister, hadde hun ettertrykkelig «sunget seg inn i tromsøværingenes hjerter».

LES OGSÅ: – Tromsø er for kaldt for garasjeband

Et eventyr?

– Under overrekkingen av blomster, minnet Finn Meland om første gang hun sang offentlig i Tromsø, ja kanskje første gang overhodet? Det foregikk for 20 år siden i kinoen hvor Tromsø Ungdomskorps hadde revy. Er det ikke et helt eventyr? [ ...] Vi ville ikke slippe henne. Utenfor kirken ventet publikum og da hun viste seg på kirketrappen, brøt klappsalvene løs, og de fulgte henne helt til hun var forsvunnet i bilen, avslutter Eka som ikke var journalist av yrke, men en av byens markante kulturpersonligheter på denne tiden og grunnla i 1960 Tromsø Barneteater sammen med sin mann, Idar.

Nordmo Løvberg hadde med andre ord gått gjennom en bratt læringskurve fra den spede start hjemme på Rundhaug i Målselv (da hun i 1940 spilte og sang for den norske generalstaben som tok inn på heimgården), timer hos sangpedagog Hedvig Wulff-Ellingsen på Fridtjof Nansens plass, til hun debuterte i Oslo i 1948.

LES OGSÅ: «Tett, drivende rock fører publikum til randen av eksplosjon. Tromsøbandet Ca. Doffen har vært på scenen igjen»

Internasjonalt

Da vakte stemmen hennes oppsikt og kun kort tid etterpå var hun ansatt ved operaen i Stockholm.

Etter sitt internasjonale gjennombrudd ved Wien-operaen i 1957 sang hun i fire sesonger ved The Metropolitan i New York, og ble engasjert til Covent Garden i London. Som en av sin tids ledende lyrisk-dramatiske sopraner utmerket hun seg i «wagnerske» roller som Elsa i Lohengrin og Sieglinde i Valkyrien.

Selv om denne nordnorske sangfuglen hadde spredt sine vinger og forlatt Nord-Norge, vendte hun ofte tilbake. I tillegg til en internasjonal operakarriere, turnerte hun over hele landet med forestillinger som den i Tromsø domkirke i 1962.

LES OGSÅ: «Bergensbølgen» skylte over Tromsø

Første sangprofessor

I 1970 begynte hun å trappe ned sitt internasjonale engasjement til fordel for en lektorstilling ved Musikkonservatoriet i Oslo hvor hun i 1973 ble landets første professor i sang.

Å kalle Aase Nordmo Løvbergs karriere for et eventyr, blir for lettvint ifølge Guri Sandvik som skrev boka om livet hennes i 2008.

– Karrieren var resultat av planmessig arbeid. Hun stilte høye krav til seg selv og ser ut til å ha hatt stødig fotfeste fra hun reiste til Oslo i 18-årsalderen og til dags dato. Hvor mye Aase Nordmo Løvberg faktisk har betydd for folk, forsto jeg først da jeg begynte å arbeide med kildestoffet, sa Sandvik til Adressa 15. desember 2008.

LES ALLE Feedbacks musikkminner


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.