Full klaff for NOSO med operaen «Ariadne auf Naxos»

«Sjelden har jeg hørt et orkester fra NOSO spille operamusikk bedre enn her»

Med det ruvende stjerneskuddet Lise Danielsen, flere andre store sangprestasjoner og et orkester som visste å formidle Richard Strauss’ flotte musikk, er årets operasatsing fra NOSO blitt en suksess.
IMPONERER: Sopranen Lise Davidsen (foran) imponer i tittelrollen i «Ariadne auf Naxos». Bak Thomas Ruud som Bacchus omgitt av Siv Iren Misund og Julia Iwaszkiewich som nymfer. Foto: Helge Matland
            (Foto: Helge Matland)

IMPONERER: Sopranen Lise Davidsen (foran) imponer i tittelrollen i «Ariadne auf Naxos». Bak Thomas Ruud som Bacchus omgitt av Siv Iren Misund og Julia Iwaszkiewich som nymfer. Foto: Helge MatlandFoto: Helge Matland

Det er et ambisiøst prosjekt Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) har gitt seg i kast med. Richard Strauss’ «Ariadne auf Naxos» er en opera om å sette opp en opera og hvor en gjøglertropp blir blandet opp i det hele. Plottet kan lett bli kaotisk, men NOSOs operasjef Katharina Jakhelln Semb som regiansvarlig, har klart å skape tilstrekkelig orden i kaoset.

Med all verdens god hjelp fra aktørene på scenen og musikerne i orkestergrava gir hun sitt publikum ei forestilling spekka med både dramatikk, kjærlighet, humor og sprelske innslag.

Ei stjerne er tent
GJØGLERNE KOMMER: Deler av gjøglertroppen som må dele scenen med operaen om Adriane på Naxos. I spissen gjøglernes stjerne, den flørtete, sexy, unge skuespilleren Zerbinetta i Sara Hershkowitz’s skikkelse. Foto: Helge Matland
            (Foto: Helge Matland)

GJØGLERNE KOMMER: Deler av gjøglertroppen som må dele scenen med operaen om Adriane på Naxos. I spissen gjøglernes stjerne, den flørtete, sexy, unge skuespilleren Zerbinetta i Sara Hershkowitz’s skikkelse. Foto: Helge MatlandFoto: Helge Matland

Operasjef Katharina Jakhelln Semb kan være særdeles fornøyd med å ha «kapra» det store stjerneskuddet Lise Davidsen til å debutere med NOSO i rollen som Ariadne.

Før Davidsen har rukket å bli 30 år blir hun sett på som en av verdens mest spennende sopraner i sin generasjon og blir omtalt av mange som «Den nye Kirsten Flagstad».

FORLATT: Ariadne (Lisa Davidsen) er forlatt av sin elsker Thesevs på øya Naxos. Hennes eneste selskap er tre nymfer (Julia Iwaszkiewicz, Marianne Folkestad Jahren og Siv Iren Misund). Hun ser ikke andre veier ut av si sorg enn døden. Foto: Helge Matland
            (Foto: Helge Matland)

FORLATT: Ariadne (Lisa Davidsen) er forlatt av sin elsker Thesevs på øya Naxos. Hennes eneste selskap er tre nymfer (Julia Iwaszkiewicz, Marianne Folkestad Jahren og Siv Iren Misund). Hun ser ikke andre veier ut av si sorg enn døden. Foto: Helge MatlandFoto: Helge Matland

 

I tittelrollen ruver Lise Davidsen på scenen med sin dramatiske sopranstemme som også har fine lyriske kvaliteter. Dette gjør henne til en komplett sanger. I tillegg har hun også sceniske kvaliteter som gir oss en nødvendig nærhet til den rollefiguren hun framstiller.

Da «Ariadne auf Naxos» tirsdag kveld ble spilt som den første av to forestillinger i Tromsø, leverte hun en gripende og teknisk lytefri prestasjon som det er svært lenge mellom hver gang man får oppleve. Og Tromsøs operapublikum visste å sette pris på det Lise Danielsen leverte.

Til sommeren er det publikum på den internasjonale operafestivalen Glyndebourne i England som får den samme gleden når hun gjør rollen som Adriane der.

Ikke alene
Fra prologen: Operaensemblet med komponist og musikkærer i forestillingas første del, prologen, før de senere må dele scene med en gjøglertropp fra Italia. Foto: Erika Hebbert
            (Foto: Erika Hebbert)

Fra prologen: Operaensemblet med komponist og musikkærer i forestillingas første del, prologen, før de senere må dele scene med en gjøglertropp fra Italia. Foto: Erika HebbertFoto: Erika Hebbert

Men Lise Davidsen gjør ikke «Ariadne auf Naxos» alene. Den amerikanske sopranen Sara Hershkowitz er flott både som sanger og gjøgler. Mezzosopranen Adrian Angelico imponerer igjen som han har gjort det før under sin tidligere identitet Angelica Voje, sist i NOSOs «Nora – too late» i 2015.

Og sjelden har jeg hørt et orkester fra NOSO spille operamusikk bedre enn her under Christian Kluxens ledelse.

Noen små innvendinger går det også an å komme med. Blant anna kunne det vært jobba litt bedre med koreografien.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.