Det er like over to uker igjen til Buktafestivalen går av stabelen. Det begynner å haste om du ikke har skaffet deg billett og vil se artister som Alice Cooper, Highasakite, Turboneger og Stein Torleif Bjella.

– Vi har nå under tusen festivalpass igjen. Av erfaring vet vi at salget går fort i innspurten. Folk bør dermed ikke vente for lenge om de vil være med på moroa, sier festivalsjef Lasse Pettersen.

LES OGSÅ: Mathallen skal lage mat under årets Buktafestival

Endring i eime

Festivalen selger 4.000 festivalpass, i tillegg til 1000 dagspass for hver av festivaldagene. Dagspass-salget nærmer seg halvveis utsolgt fredag og lørdag, med torsdagen like etter. Bukta ble, for første gang siden 2008, utsolgt i fjor. Festivalsjefen har tro på at dét også kan skje i sommer.

– Det har sakte, men sikkert skjedd en ganske digg endring i og med at folk sikrer seg billetter tidligere enn før. Det er veldig bra for oss arrangører. Selv om vi ikke har noe mål om å bli utsolgt, er det selvsagt billettsalget en god indikasjon på at vi treffer godt med programmeringen vår og at vi dermed kan skape den folkefesten vi har lyst til, sier Pettersen.

Kan bli utsolgt en måned før

Rakettnatt lager på sin side festival på en annen del av øya en, måned etter Bukta, har solgt ut de siste to årene. I år frister de med headlinere om MIA, Sigrid, Sondre Justad og Years & Years, og om billettsalget fortsetter i samme tempo fremover, vil de selge ut festivalen før vi skriver august måned.

– Det er et godt trykk. Om vi sammenligner årets graf med salgsgrafen fra i fjor, ligger vi an til å bli utsolgt rundt den siste uka i juli, sier kommunikasjonssjef i Rakettnatt, Hallvar Agersborg.

Utvider områder, ikke kapasiteten

I år har Rakettnatt utvidet festivalen med en ny og større tilleggsscene. Dermed flere artisten og et større festivalområde. De har derimot ikke utvidet publikumskapasiteten av den grunn.

– Gjestene våre vil i år få mer plass til å bevege seg på og et mer variert produkt med ting som skjer over et større område. På sikt kan det være interessant å se på muligheten for å utvide publikumskapasiteten, men det blir ikke å skje i år.

Jenter raskere i avtrekkeren

Begge festivalene merker også nye trender i billettsalget. Buktafestivalen frister flere folk fra utlandet mens jentene dominerer salgsstatistikken til Rakettnatt så langt.

– Vi har i år for første gang brukt litt ressurser på å markedsføre festivalen i Tyskland, og ser nå a vi har solgt rundt 50–70 festivalpass til folk fra Tyskland, Nord-Sverige og Nord-Finland. Det høres ikke så voldsomt ut, men vi når man tenke på at 75 prosent av publikummet vårt bor i Tromsø og at vi knapt har hatt fokus på markedsføring utenfor Nord-Norge, er det veldig gledelig, sier Lasse Pettersen.

– Vi ser at jentene er mye flinkere enn gutta til å kjøpe festivalpass tidlig. På den fronten bør nok gutta skjerpe seg litt, sier en smilende Agersborg.