Inge Olaissen (52) er ikke en mann som liker å flashe at han har en dyr bil.

Men han medgir at det er vanskelig å kjøre inkognito i tromsøgatene i en Porsche Panamera 4S, med en nybilpris på 2,48 millioner kroner.

– Det er ikke til å unngå at bilen vises i trafikken. Det skjønner jeg. Men jeg er først og fremst bilgal og er ikke ute etter å vise at «her kommer jeg», sier Olaissen, som opprinnelig er fra Kirkenes.

Olaissen var såpass beskjeden på egne vegne at det måtte en kompis til for å angi den over gjennomsnittet bilinteresserte mannen, som jobber som los til daglig.

– Det blir fort litt jantelov når man kjører en sånn bil. Men som oftest er folk veldig greie, sier Olaissen.

Se flere bilder av Porschen her! (ekstern link)

Mye utstyr

Bilen kjøpte han i mars etter å ha byttet inn en ganske så fet Porsche Cayenne. Da hadde hans nye bil blitt såkalt administrasjonskjørt internt i Porsche-konsernet.

– Jeg har vært ute etter en sånn bil lenge, med alt utstyret inkludert, og endelig fikk jeg tak i den, sier Olaissen.

Hva han ga for bilen vil han holde for seg selv, men han har faktisk bilen til salgs allerede — til den nette sum av 1,6 millioner kroner.

– Det er litt typisk meg. Jeg liker hele prosessen med å kjøpe biler, men får ganske fort lyst på noe nytt. Nå får vi se hva som skjer med denne, sier Olaissen.

For selv om relativt nye Porscher er dyre i innkjøp i utgangspunktet, så har Olaissen klinket til med ekstra mye utstyr.

– Man kan si at jeg har helgardert på utstyrssiden. Bilen har ekstrautstyr for 800.000 kroner. Jeg liker litt ekstra snacks i bilene mine, smiler Olaissen.

Dyre bremser

Porschen har blant annet fått oppgraderte keramiske bremser. Det alene kostet 80.000 kroner ekstra på en bil som ikke akkurat har dårlige bremser fra før av.

– Det er helt vanvittig gode bremser. De tåler det utroligste, sier Olaissen.

– Man bremser fra 100 til 0 på 25 meter. Det kjennes ut som om tarmene skal presse seg ut av navlen, og en henger viljeløst i bilbeltene mens en lurer på hva det er som foregår. Krasjet vi i en fjellvegg eller bremser vi bare hardt, sier kompisen Tor-Eirik Bjørkli, som har fått seg prøveturer.

200 knapper

Med alt ekstrautstyret på bilen så trengs det en viss oversikt for å ha kontroll på alle funksjonene. Nærmere 200 knapper på dashbordet skal sørge for at sjåføren finner fram i mylderet.

Porschen er en sportsbil av det rå slaget, med en toppfart på 284 km/t. Men det hindrer ikke bileieren i å skryte av hvor fleksibel bilen er. Ja, beint ut familievennlig er den.

– Ja, det er faktisk en all-round bil. Den fungerer utmerket på vinterføre, er svært komfortabel, har nedfellbare bakseter og så kan du kombinere det med det sportslige som unektelig hører med til bilen, sier Olaissen.

Med campingvogn

Og for å ta familievennligheten et steg videre, så hadde Olaissen et spesifikt krav til sin nye Porsche: Slepekrok!

– Ja, det ville jeg ha. Jeg går på ferie nå og da bærer det til Nord-Sverige med campingvogna på slep. Jeg har tross alt en bruksbil!

Porsche med campingvogn. Det ser du ikke hver dag.

Fem kjappe:

Min første bil? Pontiac Grand Prix, 73-modell.

Bilferie eller flyferie? Ja takk, begge deler.

Piggfritt eller piggdekk? Piggdekk

Automatgir eller manuelt? Det kommer an på biltypen.

Min drømmebil? Den jeg har nå.

DYRE BREMSER: Porschen til Inge Olaissen er svært påkostet. Blant annet har han betalt 80.000 kroner ekstra for keramiske bremser. Foto: Martin Gerhardsen
MYE UTSTYR: Panameraen er så fullstappet av utstyr at det nærmere 200 knapper på dashbordet. Foto: Martin Gerhardsen