Dodge Charger har vært Halvar Myrseths drømmebil helt siden guttedagene. Bilen tilhører en eksklusiv klasse av amerikanske muskelbiler som døde ut da oljekrisen rammet USA for alvor på midten av syttitallet.

Myrseths bil ble hentet fra USA i 1978 av en kar fra Fredrikstad og siden har den vært i Norge.

- Ja, den har gått blant annet i Fredrikstad, i Alta og i Havøysund. Og så vidt jeg vet har jeg vært i kontakt med alle bilens norske eiere fram til i dag, sier Myrseth.

Send i ditt bilde eller tips til bil@itromso.no eller SMS it bil til 2399!

Jobbes fortsatt

Den tromsøbosatte vardøværingen er stolt over sin Charger, selv om han medgir at det er enkelte skjønnhetsfeil med den.

- Ja, det er ikke en utstillingsbil per nå. Bilen er fortsatt et uferdig prosjekt, som jeg skal jobbe videre med. Blant annet må motorrommet tas. Der har malingen begynt å flasse av, sier Myrseth.

Motorrommet fikk en pris på et amcar-stevne tilbake i 1981, men Myrseth har foreløpig ikke hatt tid til å holde standarden tipp topp.

- Jeg har også noen motorsykler og en båt. Så det er ikke bestandig at tiden strekker til til alt, sier Myrseth.

* Hva er den største utfordringen med å ha din bil her i Tromsø? - Kort sesong og behov for vinterlagring.

Doblet verdien

Han er veldig glad for at han fikk tak i en Charger, som sammen med Plymouth Barracuda var Myrseths drømmebil hjemme i Vardø i guttedagene.

- Jeg fikk først tak i en Barracuda. Men den måtte jeg selge. Så kom jeg over denne bilen i Alta. Jeg ble litt skuffet når jeg så tilstanden til bilen - den var brukt til hverdags - men jeg så potensialet. Alt av slitedeler måtte skiftes, men på kort tid vil jeg si at jeg doblet verdien på bilen, sier Myrseth.

* Noen gang fått fartsbot? - Ja, dessverre....

Reduserte

Og etter utallige timer med skruing og jobbing så fremstår Chargeren som det den er - en av de råere muskelbilene som amerikanerne har produsert.

- 74-modellen er den siste årgangen der man hadde ordentlig motor i Charger. Og selv da hadde Dodge begynt å redusere motorstørrelsen. I 75-modellen forsvant siste rest av muskelbilstempelet og Chargeren ble en cruise-bil, sier Myrseth.

Definisjonen på muskelbil finner du her!

Og nettopp musklene er én av grunnene til at Myrseth helst nøyer seg med litt loding i Tromsø-gatene.

- Disse bilene er laget for akselerasjon og ikke for høy fart på svingete veier. Så veldig mye langkjøring blir det heller ikke. Bilen sluker tross alt 2,5 liter bensin på mila så det lengste jeg har kjørt er da jeg hentet bilen i Alta, sier 47-åringen.

* Alt har sin pris. Hva hadde du krevd for å skilles med din bil? - Ingen aning, men ville i hvert fall hatt mer enn 160.000.

Bestemors gardiner

Interiøret inni bilen er originalt fra 1974, inkludert setene, som eieren mener minner om bestemors gardiner.

- Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å erstatte setetrekket med noe svart. Men så ble det ikke noe av. Og etter hvert har jeg blitt mer og mer glad for at jeg beholdt originalinnredningen. Det har sin sjarm, sier vardøværingen.

Lodingen i tromsøgatene går ikke upåaktet hen hos dem som får et glimt av Dodgen.

- Det er en «attention drawer», ingen tvil om det. Det er artig. Det er ikke den mest perfekte bilen, men den skiller seg ut. Det var nok også derfor jeg falt for den i utgangspunktet, sier Myrseth.

Fem kjappe:

Min første bil?: Peugeot 504 diesel, 1971

Bilferie eller flyferie?: Fly

Piggfritt eller piggdekk?: Piggdekk

Automatgir eller manuelt?: Automat

Min drømmebil: Gjett da vel... Dodge Charger!!

Halvar Myrseth i førersetet på sin Dodge Charger. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN
Halvar Myrseths Dodge Charger 74-modell. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN