Kjell Hugo Lorentsens Excalibur Phaeton SS er en ekstrem bil på mer enn én måte.

Motoren er en 7,4 liters V8-er hentet fra Chevrolet Corvette, men inspirasjonen til det retro bildesignet er ifra 1920-tallet.

– Ja, den er stylet etter Mercedes-Benz SSK 1928-modell. Grillen for eksempel, er identisk, sier Lorentsen.

iTromsø kårer byens feteste bil! Send inn ditt bilde eller tips til bil@itromso.no eller SMS it bil til 2399.

Dyr bil

Han falt pladask for Excaliburen, men den sjeldne bilen var i utgangspunktet altfor dyr å kjøpe inn. Nybilprisen i 1975 var på smått svimlende 18.900 dollar i 1975. Det var 4,5 ganger mer enn gjennomsnittlige bilpriser i USA på den tiden.

Til slutt kom han imidlertid over en bil som han følte han kunne kjøpe.

– Jeg vil ikke ut med hva jeg betalte, men det var såpass mye at jeg føler at den må brukes når man kan. Det er ikke aktuelt å ha en så dyr bil stående i garasjen i alle fall, sier Lorentsen fra Hella på Kvaløya.

* Noen gang fått fartsbot? - Ja, men ikke i Excaliburen.

Godværsbil

Den overdådige cabrioleten, som vi har fått mer enn ett tips om i vår konkurranse, er selvsagt ikke beregnet for noe annet enn godværskjøring.

Riktignok har Excaliburen kalesje, men:

– Den er ikke helt tett. Og i tillegg er det mye styr å sette den opp. Så hvis det begynner å regne, så bør man være i forkant, sier Lorentsen, mens han demonstrerer demontering av taket.

Se flere bilder av bilen her!

Lorentsen får en del henvendelser fra folk som skal gifte seg. Det er ikke så vanskelig å forestille seg at bilen passer bra til en brudeferd eller tre.

– Ja, noen bryllup har det vært. Men det er litt uhøvelig med baksetet, som er ganske lite. Det er i alle fall ikke beregnet på omfangsrike brudekjoler, sier Lorentsen, som sier det er vanskelig å være anonym i en Excalibur.

– Man kan trygt si at det blir noen lange blikk, ja. Det er en bil som vekker oppsikt, sier Lorentsen.

* Hva er den største utfordringen med å ha din bil her i Tromsø? - EU-kontrollen i mars

Kronglete

Lorentsen har måttet gjøre enkelte grep for at retro-retro-bilen skal være en smule mer praktisk. De iøynefallende eksosrørene på sidene av motorkassen er for eksempel bare pynt.

Ja, jeg valgte å gjøre det sånn. Hvis man har de som eksosrør så blir de fort blå og stygge, sier Lorentsen.

En hvit bil er utfordrende å holde ren. Når den er såpass stor som Excaliburen og i tillegg har hjulkapsler av det høyst intrikate slaget, blir bilvasken avansert, forteller kona Siv.

– Det er veldig mye kriker og kroker på bilen, ja. Og så er eikene på hjulene veldig vanskelige. Der nytter det ikke med høytrykksspyler engang. Nei, da må jeg fram med tannbørsten, smiler Siv.

* Alt har sin pris. Hva hadde du krevd for å skilles med din bil? - Tenker ikke tanken. Måtte vært et svært lukrativt tilbud!

Europatur?

Hun er slett ikke fremmed for å ta en tur med Excaliburen. Og mannen er heller ikke tungbedt.

– Nei, han finner på unnskyldninger for å kjøre seg en tur, sier Siv.

– Jeg kunne tenkt å ta en tur nedover Europa i bilen. Det hadde vært artig. Vi får se om det blir noe av det, sier Tromsøs eneste Excalibur-eier.

Fem kjappe:

Min første bil: Alfa Romeo

Bilferie eller flyferie: flyferie

Piggfritt eller piggdekk: piggdekk

Automatgir eller manuelt: Har én av hver

Min drømmebil: Excalibur Phaeton SS

TILBAKE TIL FORTIDEN: Kjell Hugo Lorentsen sin Excalibur Phaeton SS flørtet vilt med fortiden da den ble laget i 1975. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN
Kjell Hugo Lorentsen i sin Excalibur Phaeton SS Foto: TORBJØRN O. KARLSEN