– Det blir en vanvittig fin utsikt. Det er satt av et stort areal til restaurant, sier prosjektsjef Morten Andreassen i Bjørn Bygg AS.

Snart kranselag

Det myldrer av håndverkere, teknisk utstyr, anleggsmaskiner og byggematerialer ytterst på Prostneset. Det bores, snekres, sveises, spikres og pusses for at passasjerterminalen skal stå ferdig til åpning 26. februar 2018.

Nå jobbes det på spreng med å få det største bygget, passasjerterminalen, lukket. Samtidig bygges det for fullt på nabobygget, hvor blant annet Tromsø Havn skal flytte inn.

– Vi er i rute. Det blir en milepæl når vi får lukket bygget i slutten av måneden. Da blir det kranselag og fest for arbeiderne, sier prosjektsjefen.

To entrepriser

De fikk kontrakten både på bygging av havneterminalen og Amundsengården. Hovedjobben (totalentreprise) har en verdi på 305 millioner kroner, eksklusiv moms. Havneterminalen blir på cirka 11.000 kvadratmeter, inkludert bussterminal på 2.700 kvadratmeter.

Denne uka starter fundamenteringsarbeidene på Amundsengården, med et areal på 2.800 kvadratmeter. Grunnarbeidene startet for vel en uke siden. Entreprisen har en verdi på 63 millioner kroner, eksklusiv moms. Kontrakten ble inngått med Prostneset Utvikling AS 11. november 2016.

Andreassen legger ikke skjul på at det ikke er et vanlig A4-prosjekt de er i gang med.

– Havneterminalen er litt spesiell på den måten at det ikke har så mange rette vinkler. Det går greit å bygge selv om det er et litt utradisjonelt bygg. Amundsengården har bare én rett vinkel.

Ventilasjonsrom

Det til tross, de har ikke møtt på problemer som ikke greit har latt seg løse.

– Hele prosjektet er laget for å være så lite ruvende og kompakt som mulig, og at man ikke mister utsikten til sundet. "Klossen" på taket, som inneholder ventilasjonsrom, skaper litt utfordringer. Det fører til at takhøyden under blir litt lavere enn ellers i terminalen.

Taket over bussterminalen, som ligger midt inne i havneterminalen, har fått en spesiell utførelse. Betongtaket er helt slett og det er ingen takdragere å se, bare blanke søyler i plaststøpt betong.

Glassfasade

– Vi har valgt en litt spesiell løsning, en toveisplate uten dragere, kun med søyler. Da får vi en kompakt konstruksjon. Det er en kostbar og mer arbeidskrevende byggemetode enn vanlig betongdekke, men den gir mange muligheter, med lange spenn og fleksibilitet med hensyn til plassering av søylene.

De siste ukene har fasaden rundt hele plan to blitt kledd med store, tunge glassruter. Hvert glass, 4,2 meter høy og 1,4 meter bred, veier cirka 460 kilo og må heises på plass før det festes.

– Jeg synes arbeiderne har vært raske med å montere glassene. Det har gått radig, sier Morten Andreassen.

utsikt: Dette arealet på plan to er avsatt til restaurant. Utsikten er det ingenting å si på. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø