Torsdag ettermiddag ble den første kontrollen av Nobinas busser gjennomført i Tromsø sentrum.

Les også: - Hybridbussene må ikke byttes ut

Brudd på regelverket

I kontrollen kom det fram at to av fem hybridbusser ikke hadde tilstrekkelig antall kjettinger med seg.

Én buss fikk kjøreforbud og gebyr fordi den ikke hadde påbudt kjettingutstyr med seg. Sjåføren hadde heller ikke tatt med dokumentasjon av kjøretillatelse.

Les også: Nobina tar ikke regningen

En annen buss hadde skader på kjettingene og måtte hente nye før den kunne fortsette rutekjøringa.

Regelverket sier at bussene alltid skal ha minst tre kjettinger med seg. I kontrollen kom det imidlertid frem at Nobina kun utstyrer bussene sine med to kjettinger, altså en praksis som er i strid med regelverket.

Behov for flere kontroller

Stabssjef i Trafikant- og kjøretøyavdelinga i Statens vegvesen, Knut Arne Henriksen, mener dette viser at det er behov for ytterligere kontroller.

- Resultatet fra kontrollen viser at det er nødvendig å fortsette kontrollvirksomheten. Resultatet viser også at det er stor sannsynlighet for at vi vil avdekke betydelige avvik fra kravene når vi setter i gang med større kontrollopplegg, påpeker stabssjefen.

Les også: Øvelseskjøringen gikk ikke helt som planlagt

Han forklarer at de i neste omgang også vil sjekke bruken av kjettinger. Det er sjåførens plikt å sikre at bussene er så godt utstyrt at de ikke sklir når de får stopp i bakkene.

- Avvik fra dette kravet vil føre til anmeldelse og kjøreforbud, sier Henriksen.

Sikkerhet viktigere enn punktlighet

Hensikten med disse kontrollene er ifølge Henriksen å sikre at bussene brukes på en sikker måte på vinterføre.

Les også: Nobina ble kalt inn på teppet

- Vi er opptatt av å ha en trafikksikker kollektivtransport i Tromsø. Dette skal prioriteres framfor trafikkavvikling og rutetider. Dette er vi enige med Nobina om, påpeker han.

- Busser som glir i bakkene og passasjerer som evakuerer bussene ukontrollert er en stor trafikksikkerhetsrisiko. Dette tyder på at kravet om å holde rutetider skjer på et risikonivå som er uakseptabel. Det viktigste tiltaket er å gjennomføre kontroll av bussene når de er i rutekjøring. Det må gjøres på en måte som ikke er trafikkfarlig og skaper store ulemper for brukerne, legger han til.

Stabssjef i Trafikant- og kjøretøyavdelinga i Statens vegvesen, Knut Arne Henriksen. Foto: Trondar Lien