Tirsdagens øvelse på E8 Lavangsdalen var vellykket i godværet. Men etatene stiller spørsmålstegn ved Statens vegvesens håndtering av sikkerheten.

Allerede i 2011 viste Statens vegvesens risikoanalyse for Lavangsdalen at tiltak må og skal gjøres for å bedre redningsetatenes mulighet til å nå frem ved en ulykke.

LE SOGSÅ: For hard på gassen i Lavangsdalen

Tar ikke hensyn

I et møte 29. januar i år stiller vegvesenet seg likevel undrende til at Troms politidistrikt ytrer bekymring for fremkommeligheten til nødetatene.

På vinterstid er vegen maksimalt 4,7 meter bred, noe som gjør det vanskeligere for de største utrykningskjøretøyene å ta seg fram.

Morten Nilsen, brannmester i Balsjord, sier midtdelerne i Lavangsdalen utfordrer framkommeligheten for brann og redningstjenestene fra Tromsø- og Balsfjordsiden.

Han har fulgt planleggingen av vegen tett, og mener Statens vegvesen langt fra har tatt hensyn til deres bekymringer.

– Vi har vært med på papiret, ja. Men våre bekymringer er ikke hørt, sier Nilsen.

Må sikres bedre

– Dersom brann og redning med utstyr for å klippe opp og ta seg inn i bilvrak ikke kommer seg frem, er det et stort problem, sier Nilsen.

Statens vegvesen er eier av vegstrekningen. Etter brann og eksplosjonsloven kan eier pålegges å etablere en egen brann- og ulykkesberedskap, eller bekoste og vedlikeholde en nødvendig oppgradering av det kommunale brannvesen.

Dette påpekte brann- og redning i Tromsø og Balsfjord i høringsforslaget til reguleringsplanen for E8  i 2011.

– Dersom Statens vegvesen anskaffer de to smalere utrykningskjøretøyene spesielt beregnet for håndtering av trafikkulykker ville problemet i stor grad vært løst, sier Nilsen.

For smal

Ole Roger Storås i Troms Transportarbeiderforening understreker at trafikksikkerheten gjennom Lavangsdalen har blitt bedre.

-  Men skulle det skje en ulykke der for eksempel større kjøretøy er involvert, så vil veien kunne bli for smal, sier han.

Han får støtte fra Thoralf Bjørn Riise, som har 30 års erfaring fra transportnæringen i Tromsø.

– Veien burde vært minimum 1,5 meter bredere.

– Ikke vårt ansvar

Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen kan ikke se at de skal kjøpe utstyr til brannetaten. Hun ønsker nå en tett dialog med redningsetatene etter øvelsen.

 – Ifølge brann og eksplosjonsvernloven kan dere pålegges å eventuelt bekoste nødvendig oppgradering av det kommunale brannvesen. Dette ble påpekt i 2011. Hvorfor er ingenting gjort?

– Ut fra loven kan jeg i dag ikke se at vi er pålagt å betale, nei.

– Trafikkbelastning under 6000/døgn førte til midtdeler på opprinnelig veibredde. Regnet ikke Statens vegvesen med fremtidige trafikkøkninger?

- Trafikken tilsa ikke midtdeler, men for sikkerheten ble det likevel satt opp. Estimatet viser 4780 kjøretøy i 2040, og veibredden er stor nok, sier Thorsteinsen.