For der finner du en motor som virkelig sparker fra — med hele 650 hestekrefter.

– Slik den er nå, er den først og fremst bygd for å kjøre på bane. Men den er nok mulig å få godkjent for norske veier om den reduseres til 200 hestekrefter, opplyser eieren, Vidar Hansen (38), i Tromsdalen.

Blitt kjørt i to timer

Han må karakteriseres som over gjennomsnittet interessert i bil — med bil som yrke gjennom salgsjobben på Trondsen Auto og med bil som hobby.

– Jeg har holdt på med biler siden jeg var 14 år. Gjennom årene har jeg vel hatt 96 biler, men jeg har roet ned litt nå, smiler Hansen, og opplyser at han for tiden har fem biler i sin besittelse.

Den hvitlakkerte Amazonen er blitt ombygd i Sverige, og har vært godkjent til å kjøre på veien der, dog med en god del mindre hestekrefter. Amazonen har også gått som løpsbil i nabolandet — da med rundt 530 hestekrefters motor.

– Jeg kjøpte den for to år siden, og hadde plan om å kjøre løp med den her. Det er vel en tre-fire løp man kan delta på her i Troms, men jeg har ikke kommet meg på ett av dem. Tiden strekker ikke til, sier Hansen.

Leende legger han til:

– Jeg har vel i løpet av de to årene til sammen kjørt to timer med den — med prøveskilter.

Letter på hjulene

Med ombygd motor, senket karosseri, Chip Foose-felger bygd på mål og spesialbygd drivstofftank i bagasjerommet, vekker Amazonen til 38-åringen oppsikt.

Ikke minst når den startes opp?

– Jeg kjøpte den etter å ha sett den på en utstilling her i Tromsø. Jeg syntes det var helt rått, sier Hansen.

Han forteller at bilen med andre dekk letter på hjulene under oppstart.

– Den er jo ikke så helt lett å kjøre. Når man clutcher, er det enten av eller på. Jeg vil tro man kan få den opp i rundt 250 kilometer i timen. Det er jo ingen fartssperre her, men farten vil begrenses av girkassa og turtallet, sier Hansen.

Høye kostnader

Etter at Amazonen havnet i hans garasje, har tromsømannen selv ordnet «noen småting», som han sier.

– Ja, jeg skrur jo selv. Og er det noe jeg ikke kan, så prøver jeg på det. Det er en hobby. Men det er høye kostnader ved å bygge og utbedre slike biler, så egentlig har jeg vel bestemt meg for å selge den.

Nylig solgte han en Corvette. Nå venter han på at en nyinnkjøpt Pontiac Firebird skal bli lakkert.

– Jeg liker å prøve litt forskjellige biler, gliser Vidar Hansen.

67-MODELL: Den ombygde bilen er en Volvo Amazon fra 1967. — Den rette modellen, ifølge eier Vidar Hansen. Foto: Tom Benjaminsen
HOLD FINGRENE UNNA: Se så mye du vil, men vennligst ikke rør, står det på merket som er festet på Amazonens motor. Foto: Tom Benjaminsen
KLAR BESKJED: "Hvis du setter like mye pris på livet ditt som jeg setter pris denne bilen..." — tja, resten av skiltet ser du selv. Foto: Tom Benjaminsen
LAGD PÅ MÅL: Felgene er ikke originale, men Chip Foose-felger bygd på mål. Foto: Tom Benjaminsen
DRIVSTOFF I BAGASJEN: Den spesialbygde drivstofftanken er plassert sammen med bensinfilter og -pumpe i Amazonens bagasjerom. Inni tanken ligger det svamp. Foto: Tom Benjaminsen
UTEN SKILT: Amazonen har stått i garasjen til Vidar Hansen de to siste årene. Motoren er for stor til at den kan registreres for norske veier. Foto: Tom Benjaminsen
OMBYGD: Ikke akkurat en motor man forventer under panseret til en 67-modell Volvo Amazon. Motoren koster alene rundt 130.000 kroner. Foto: Tom Benjaminsen