Flere kunder ved Europris har lørdag tatt kontakt med iTromsø og gjort oppmerksom på at de føler seg lurt av reklamene ved butikken.

«Alt skal vekk»

En av disse er Arnt Ivan Pedersen (54). Utenfor butikken på Langnes, står store reklameskilt med påskrift som «Alt skal vekk» og «Black Friday» med nedprising på varer på mellom 50 og 80 prosent.

– Jeg tenkte jo så klart at «alt» betyr alt.

Han fylte handlekurven med flere ulike varer, men ble overrasket da han kom til kassa.

– Tydeligvis var det bare salg på enkelte varer. Jeg synes det er litt dårlig gjort at det ikke står noen informasjon på reklameskiltene at det gjelder kun enkelte varegrupper og hvilke varer det gjelder, sier Pedersen.

– Misvisende reklame

Han tror det er flere kunder som føler seg lurt av reklamen.

– Med teksten «alt skal vekk», så kommer det jo ikke fram at det ikke gjelder alle varer. Dette er misvisende reklame. Hadde det stått på reklamen hva tilbudet gjaldt, så hadde det jo ikke vært noe problem.

Pedersen håper Europris neste reklame ikke blir like forvirrende.

– Nei, dette ble jo et irritasjonsmoment for oss kunder og det er noe de burde tenke på til neste gang, sier han.

Inne i butikken var samme reklameplakat hengt flere steder i butikken.

I kundeavisen

Daglig leder for Europris på Langnes er Merethe Solvoll.

– Det er oppgitt i vår kundeavis at tilbudene kun gjelder utvalgte varer på spesielle kundetorg, sier hun.

– Men burde dette ikke stå på skiltene ved inngangen også?

– Jeg kan dessverre ikke kommentere det, dette er en sentral kampanje så jeg må henvise deg til vårt hovedkontor etter helga, sier hun.

Mulig lovbrudd

Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet, sier til iTromsø at det kan være snakk om et brudd på markedsføringsloven.

– Dersom man ikke har tatt noen som helst forbehold, men gir inntrykk av at varene i butikken er kraftig redusert i pris så kan det være villedende markedsføring, sier hun.

Hun oppfordrer alle som mener seg lurt når løfter som blir gitt i reklame ikke blir holdt om å ta kontakt.

MULIG LOVBRUDD: Forbrukerrådets regiondirektør Helene Falch sier at det skal opplyses om eventuelle forbehold når det gjøres reklame for en vare. - Ellers kan det være brudd på markedsføringsloven, sier hun. Foto: Ronald Johansen
I KUNDEAVISEN: I Europris kundeavis er det tatt forbehold for at tilbudene kun gjelder enkelte varer, men ikke på reklameposterne som står ved inngangen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen