De elleve skipene skal nå i tillegg til å vise den norske kystlinje, la gjestene om bord få oppleve norsk matkultur. Nå jobbes det med å innarbeide maten fra lokalmatleverandørene inn i Hurtigrutens menyer.

Råvarer

Mydland og Aron Mat er begge med på konseptet, og kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten ASA, Stein Lillebo, kan fortelle at de nå jobber med å legge opp menyen.

- Det tar elleve dager å reise fra Bergen til Kirkenes, og på den turen skal vi servere råvarer fra forskjellige plasser langs kysten. Når vi da reiser forbi Tromsø, skal maten fra Tromsø serveres, sammen med historie fra byen og kommunen, forteller han.

Allerede er 75 prosent av maten på Hurtigruten norsk, men nå skal det serveres mat fra landet i enda større grad.

- Det er ikke noe nytt med norsk mat på Hurtigruten, men nå er konseptet nytt, og vi har fått 32 leverandører med på laget. Vi handler inn mat for flere millioner hvert år, men nå skal vi gi noe med merverdi, sier Lillebo.

Innhold og kvalitet

Konseptet ble lansert av konsernsjef i Hurtigruten ASA, Daniel Skjeldam, forrige uke, i forbindelse med Internationale Grüne Woche i Berlin. Han sier at verken Hurtigruten eller Norge skal og kan konkurrere på pris.

- Innhold og kvalitet er det sterkeste kortet vi har, og det må vi må vi gjøre maksimalt ut av. I "Norway"s. Coastal Kitchen" skal vi sammen med verden vakreste kystlinje og historier servere de beste smakene fra Norge. vi skal samle matnasjonen om bord på hurtigruteskipene, forteller Skjeldam.

- Hurtigruten er en del av Norge, og det er dermed avgjørende at våre besøkende får servert det beste Norge har å by på, både når det gjelder utflukter, naturopplevelser, historier og ikke minst smaker, sier han.